Waarom wordt een auto wel eens 'de heilige koe' genoemd?

Ik heb deze uitspraak wel eens vaker gehoord, maar vind het toch een vreemd verband.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
6.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een heilige koe met 140 paardekrachten. Heel grappig eigenlijk.

Het beste antwoord

Veel mensen vereren hun auto('s). Ze poetsen en onderhouden hem, hebben er vaak een apart huisje voor en in ieder geval een eigen plekje. En een ander mag er niet aankomen, moet er zelfs voor uit de weg gaan. Dat is de overeenkomst met de heilige koe. Het verschil is dat het dwaasheid is om een auto zo te zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

De auto wordt ook vaak onze heilige koe genoemd en op heilige zaken bezuinig je liever niet. Dat is opnieuw gebleken uit een onderzoek dat de Postbank op z’n site heeft gehouden. Een week lang namen dagelijks gemiddeld 47.000 mensen deel aan het onderzoek. Even wat conclusies: We bezuinigen liever op de vakantie en onze kleding, dan op de auto. Als we dan toch moeten bezuinigen op onze auto, dan zullen we niet in de eerste plaats op de brandstofkosten bezuinigen, veruit de grootste kostenpost. Bijna de helft van de ondervraagden geeft aan niet anders te zullen gaan rijden, zelfs wanneer de benzine 2 euro per liter kost.

Hieruit mag je conculderen dat voor velen de auto echt noodzaak is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In Nederland is de auto een heilige koe omdat de auto zwaar belast wordt met wegenbelasting en dure benzine. De regering heeft hier jaarlijks een behoorlijke bijdrage van in de schatkist. Als wij morgen de auto een week laten staan is Nederland failliet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze zeggen toch welleens: "die persoon wordt helemaal uitgemolken?".. Of "De regering melkt onze auto's helemaal uit?". En: "Mijn auto is mij heilig, ik kan overal gaan en staan waar ik wil?"

Vandaar "Heilige Koe".

Al had "heilig paard" een betere optie zijn geweest, ivm met de altijd aanwezige paardenkrachten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De afkomst van deze uitdrukking komt hier niet aan bod. In Indië zijn koeien heilig. Ze hebben voorrang in de straten. Iedereen gaat voor ze uit de weg.
Vandaar de vergelijking van de auto met de heilige koe.