Een Ford Transit 175 uit begin '80 rijdt 46 Kw. Wat zegt mij dat nou concreet?

Ford Transit personenbus uit begin jaren '80. Zegt het getal iets over de kracht van de motor? Is hij prettig in de heuvels en bergen of juist niet? Kun je er hard mee rijden of alleen in slakkentempo? Het is voor mij nog zo abstract. Wie kan het helder met voorbeelden uitleggen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
1K

Antwoorden (4)

46 KW is zéér weinig voor een bestelwagen als een ford transit. Daar kan je enkel maar een slakkegang mee rijden, voor zover de motor nog in goede gezondheid verkeert! Doe eerst een proefrit op de snelweg en bekijk of of ding 100 km/u haalt, ik twijfel er sterk aan!!!!!!!

Toegevoegd na 15 minuten:
En het is nogal onnozel om 2 verschillende vragen te stellen over 1 thema, Benzine of Diesel, vermogen 46 KW, dat ding is volgens mij goed voor de sloop,tenzij het een perfect onderhouden mobilhome betreft, maar dan nog zul je er de nodige tijd voor nodig hebben om met dat ding een paar Km. af te leggen!!!!!

Toegevoegd na 43 minuten:
Verhouding KW/PK is KW:0,736 om Pk te weten, PK naar KW is vermenigvuldigen met 0,736
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je reactie!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry, ik ben niet zo betweterig als jou. Daarom stel ik vragen op dit forum. Mag ik?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja dat mag, en vooral blijven doen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Blijven vragen ast, SORRY!!!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sympathiek, Nonkel. Bedankt voor je bijdragen.
46 kw is 62 pk, dat is voor een bestelbus erg weinig, zeker als je de bus gebruikt om veel mensen en/of spullen te vervoeren (gewicht). Hard rijden zal ie zeker niet, denk dat ie zo rond de 100 km per uur al aardig aan zijn max zit. Met weinig pk's de bergen in, zal er op neer komen dat hij veel moeite zal hebben met de eerste de beste heuvel en dat je op de snelwegen uit zult moeten wijken naar het kruipspoor (voor vrachtwagens en auto's met aanhanger). Waar je bij een auto altijd op moet letten als je wilt weten of hij een beetje vlot doortrekt, hard rijdt en makkelijk heuvel op wil is de verhouding gewicht - motorvermogen. Hoe lichter het totaalgewicht van de auto en hoe zwaarder het motorvermogen, hoe soepeler (makkelijker, sneller) hij zal rijden. Mijn Peugeot 206 weegt 980 kg en heeft een 1600 cc motor die 110 pk levert, die gaat als de brandweer, ook in de bergen. Kun je je misschien een voorstelling maken hoe een bestelbus presteert die, laten we zeggen, 1400 kg weegt en 62 pk levert.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je voor je uitgebreide antwoord! Daar heb ik wat aan. Het gaat overigens om een oude brandweerwagen voor 1 + 8 personenvervoer, tot voor kort nog in gebruik bij de brandweer. Ik zou 'm willen gebruiken voor dagelijks gebruik, maar ook voor reizen door de bergen.....
Dat is een knappe wagen.......
Bergafwaarts zou hij wel kunnen, doch bergopwaarts heb ik toch mijn twijfels.

Ik zou er dus niet aan beginnen.

Kw is namelijk de "nieuwe" term voor de oude Pk in de plaats is gekomen.
De 46 Kw staat gelijk aan 62,54 Pk
Zie ook;
http://www.volksaddiction.nl/techpages/pk.htm
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat een dieselmotor reeds bij een laag toerental al (veel) koppel heeft, zak hij met46 KW en een korte eerste versnelling wel van de plek willen komen.
Om 100KM/h te handhaven bij een vlakke weg en geen wind is ongeveer 9slechts 10-15 KW nodig.
Maar pas op, optrekken , versnellen tegenwind en bergje op vergt een veelvoud aan vermogen.
In het lage toerenbereik zet een 46 KW diesel meer kracht weg dan een benzinemotor.
Bij benzinemotoren komt de kracht pas vrij bij ongeveer 5000-5500toeren en moet de motor meestal meer dan 2000 toeren maken om enig koppel te hebben (bij een auto uit 1980, wellicht nog met carbutateur.

Dus een diesel die flink koppel levert bij 1500 toeren kan 46 KW voldoende bij bij een rustige rijstijl.
Bij inhalen moet je echter rekenen dat dat ongeveer 2-3 maal zolang duurt om de auto op snelheid te laten komen dan een auto met meer dan 85KW, kortom , inhalen is af te raden en vergt een tegenligger vrije weg.

Sls je keuze hebt tussen diesel en benzine , ga dan voor de diesel, het volle vermogen komt dan al bij 3000-4000 toeren vrij.
Ander voordeel is dat diesels van dat bouwjaar echt zuinig zijn.

Wat nog belangrijker is, hoe is de huidige staat van motor/auto.
Een laagtoerige goed onderhouden diesel verliest weinig vermogen als de bestuurder de motor pas echt aanspreekt als deze warm is.

Een benzinemotor heeft altijd hard moeten werken en zal wellicht vermogen verloren hebben , mogelijk VEEL vermogen.

Als u de kans heeft, laat het KOPPEL van de motor meten,
deze verraad veel, vooral bij de diesel is het goed te weten bij welk toerental een hoog koppel aanwezig is en wanneer het max vermogen vrij komt.
Echter, op een vlakke weg zonder wind haalt een diesel met dat vemogen de 120 KM/h wel, je bent dus niet de voorste auto in een lange file.

Ik mag geen reclame maken maar als je de diesel een paar olieverversingen achter elkaar geeft met goedkope olie (motor schoondraaien) en dan een nieuw filter, goede olie en slick 50 er in knikkert kan de motor wel eens conform specs gaan presteren.

Kijk vooral ook of de remmen niet aanlopen bij het rijden, want dan ben je met 46 KW heel snel door je vermogen heen.

Trek wat door in versnellingen, zodat de motor direct in zijn vermogensspanne draait als je opgeschakeld hebt.
met deze trucs kom te met dat vemogen dan toch nog een heel eind, Nederland heeft weinig bergen.....

Toegevoegd na 23 uur:
Zie reacties voor verdere toelichting