kan je enkel met een overschrijvingsbewijs een auto verkopen???

ik heb een auto gekocht die ik deel met een vriend van mij, onder de voorwaarde dat hij de auto in termijnen betaald en de vaste lasten betaald.Voldoet hij niet aan zijn afspraken, kan ik dan de wagen met enkel het OVERSCHRIJVINGSBEWIJS weer verkopen???

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
1.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je vriend moet de auto in zijn geheel aan je betalen en daarbovenop de vaste lasten aan je betalen, terwijl de auto op jouw naam staat en jij de brandstof betaalt?
Ik hoop voor je vriend (en jou) dat e.e.a. goed op papier is gezet, want dit klinkt erg onevenwichtig. Hoop dat het vertrouwen dat je vriend in je stelt niet zult beschamen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vind het ook een beetje raar, wel de lasten en niet de eigenaar van de auto..

Antwoorden (3)

Ja, met het overschrijvingsbewijs wordt de auto op naam van de nieuwe eigenaar gezet. Daarna kan een ander geen aanspraak meer maken op de auto, tenzij hij/zij kan aantonen dat de auto en het overschrijvingsbewijs onrechtmatig waren verkregen.
jc54
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vandaar dat je het overschrijvingsbewijs niet in de auto mag laten liggen, want als de auto gestolen wordt ben je zeer waarschijnlijk het eigendom kwijt. Goed antwoord, kan helaas geen + geven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sinds wanneer kan dit? Voor zover ik weet (en ik heb het al heel wat keren bij de hand gehad) heb je toch echt ook de tenaamstelling nodig voor het overschrijven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deel II is het OVERSCHRIJVINGSBEWIJS. Dit deel is nodig bij overschrijving van het kentekenbewijs en moet u thuis bewaren.
U moet zowel het Voertuigbewijs (Deel I of Deel IA) als het Tenaam-stellingsbewijs (Deel II of Deel IB) bij u hebben als u met het voertuig gebruik maakt van de openbare weg. De politie kan er om vragen. Bron: http://www.rdw.nl/nl/particulier/hetkentekenbewijs/document/Pages/combinatieskentekenbewijzen.aspx
Juridisch wel, maar het klinkt strijdig met de bedoeling van de gemaakte afspraken. Je bent m.i. dan niet te goeder trouw, want alle betalingen die hij heeft verricht komen daarmee in jouw portemonnee terecht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
goede middag: ik ben verbaasd van uw antwoord! Ik ben juist heel erg te goeder trouw! De mede gebruiker van de door mij gekochte wagen heeft nog niets betaald....mss gaat hij dit ook wel niet doen????? en juist daarom stel ik deze vraag.Ik heb het overschrijvingsbewijs in mijn kluisje....als een onderpand, bij niet betalen! Hoe u erbij komt dat ik volgens u niet te goeder trouw bent is mij een raadsel!!! De afspraak is hij betaald mij de vaste lasten....en de auto in termijnen...onderwijl maken we samen gebruik van de wagen. Ik hoop dat ik u beter heb kunnen informeren en ben benieuwd naar uw reaktie op bovenstaand
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je informeert zelf naar de mogelijkheid om de auto eigenhandig te verkopen zonder vermelding van afspraken en andere konsekwenties.
Probeer anders duidelijker en vollediger te zijn in de vraagstelling.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Aart, is de auto wettelijk van jou?
Het is namelijk een groot risico dat je vriend neemt door wel te betalen (en termijnen en de vaste lasten) als de auto niet eens van hem is.
Snap je dat?
Het is hetzelfde als samen in een huis wonen dat op de naam van 1 persoon staat, maar die tweede betaalt hypotheek en vaste lasten. Het is gewoon vaag.
Met hajete eens, je moet meer informatie geven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@hajete, je kunt een mening hierover vormen terwijl je niet alle informatie hebt. vervolgens verwint je de vraagsteller dat de vraag niet volledig is gestelt maar de vraagsteller heeft niet gevraagt naar morele kwesties maar of hij de auto zo kan verkopen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je moet m.i. alle aspecten in aanmerking nemen en dat is, naast de juridische, ook de ethische kant van de zaak.
Je moet m.i. proberen de vraag niet alleen juist maar ook volledig t ebenagtwoorden, du smet inachtneing vaN
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sinds wanneer kan dit? Voor zover ik weet (en ik heb het al heel wat keren bij de hand gehad) heb je toch echt ook de tenaamstelling nodig voor het overschrijven.
Computoon
11 jaar geleden
Het tenaamstellingsbewijs heb je inderdaad ook nodig. Zie : http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/auto/vraag-en-antwoord/wat-moet-ik-doen-als-ik-mijn-auto-of-een-ander-voertuig-wil-verkopen.html
Je hebt iets meer papieren nodig om een auto te kunnen verkopen.

"Verkopen van auto of ander voertuig aan particulier

Verkoopt u uw voertuig aan een particulier, dan moet de overschrijving van het kenteken plaatsvinden op het postkantoor. De koper moet de overschrijving zelf regelen. De volgende documenten zijn nodig voor de overschrijving:
een geldig legitimatiebewijs;
het Tenaamstellingsbewijs;
het Overschrijvingsbewijs;
een recent uittreksel (maximaal 3 maanden oud) van de gegevens uit de Gemeentelijke Basisadministratie (GBA) van uw gemeente. Dit uittreksel heeft u niet bij alle legitimatiebewijzen nodig. (...) Na de overschrijving ontvangt de koper een vrijwaringsbewijs dat hij/zij aan u moet geven.

Verkopen van auto of ander voertuig aan handelaar (autobedrijf)

Verkoopt u uw voertuig aan een door de RDW erkend autobedrijf dat bevoegd is om vrijwaringsbewijzen uit te schrijven, dan ontvangt u van dat bedrijf het vrijwaringsbewijs. Een erkend bedrijf herkent u aan het groen-wit gestreepte schild met het opschrift 'erkend bedrijf voor afgifte van RDW-vrijwaringsbewijzen'. Voor de overschrijving heeft het bedrijf uw volledige kentekenbewijs nodig: Voertuigbewijs, Tenaamstellingsbewijs en het Overschrijvingsbewijs. Ook moet u een geldig identiteitsbewijs laten zien. "
Bron: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/auto/vraag-en-antwoord/wat-moet-ik-doen-als-ik-mijn-auto-of-een-ander-voertuig-wil-verkopen.html

Ik moet wel zeggen dat ik de 'deal' met de vriend zoals jij 'm omschreven hebt niet zo netjes vindt. Want met deze constructie betaal jij uiteindelijk per saldo alleen de brandstofkosten en (wellicht evenredig deel van reparatie/onderhoud) en hij de aanschafkosten van de auto, de motorrijtuigenbelasting en de verzekering.
Computoon