Waarom gaat een dieselmotor langer mee dan een benzine motor?

Ik hoor wel van mercedes autos dat er 500.000km mee gereden is maar nooit over een benzine auto

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
13.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mmm mijn 2e hands dieseltje blies zichzelf na 2 maanden op ( cilinder)... dus helaas gold dat niet voor die van mij.
Nooit meer een diesel dus. Dus ik geloof daar niet meer in.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn Volvo 245 Estate Polar reed 630.000 km op benzine.

Het beste antwoord

De enige reden waarom een dieselmotor langer meegaat is te verklaren door het lagere toerental.
Op de toerenteller van een auto staat hoeveel toeren er per minuut worden gedraait. Bij een benzine auto zijn dit er meestal 7000. Bij diesels zo een 5000 toeren per minuut.
De toeren zijn "als ik me niet vergis" gebaseerd op de krukas. De krukas zit in het carter en steekt de cilinder van de auto in. Aan het einde van de krukas zit een zuiger die heen en weer gaat wanneer de krukas draait. Dus wanneer je gas geeft gaat je krukas sneller bewegen en vervolgens het zuigertje steeds sneller heen en weer.
Bij een benzine auto gebeurt dit dus vaker per minuut en bij een diesel (die dus minder toeren maakt, maar wel de zelfde snelheid) een stuk minder.
Dat scheelt een hoop wrijving en uiteindelijk dus slijtage.

Verder komt het ook, omdat een Diesel meestal wordt gebruik voor mensen die veel rijden. En veel staat in dit geval heel vaak gelijk tot lange afstanden. Dus meer snelweg kilometers.
Op de snelweg hoef je minder vaak af te remmen en vervolgens weer op te trekken. Je rijdt dan in principe continue op het zelfde toerental. Je rijd dan heel zuinig in benzine en slijtage.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lijkt me het meest logisch.Als een diesel motor zogenaamd sterker is vanwege hogere druk gaat de sterkte van de motor evenredig op als dat bij een benzine motor.Blijft dus over, het toerental

Andere antwoorden (6)

Diesel is minder schadelijk voor een auto dan benzine.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bezine is veel agressiever,en bijt echt.diesel is veel minder agressief
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een dieselmotor heeft een ander ontstekingssysteem, dan een benzinemotor. De dieselmotor zuigt zuivere lucht aan, en krijgt op het juiste moment de juiste hoeveelheid brandstof ingespoten, welke spontaan tot ontbranding komt. Deze spontane ontbranding moet je zien als een explosie, en is dus zeer kortstondig, maar wel zeer krachtig. Daarom zijn dieselmotoren ook sterker en zwaarder dan benzinemotoren. Vroegere benzinemotoren zogen een mengsel van lucht en benzinedamp aan, welke d.m.v. een elektrische vonk tot ontbranding werd gebracht. Dit moest onder een "lage" compressiedruk gebeuren, om zelfontbranding tegen te gaan. Echter, door die gestuurde ontbranding, welke men niet goed genoeg onder controle had, kreeg men meer vervuiling, toch spontane zelfontbranding, naverbranden van roetdeeltjes enz. Dit, en slijtage aan carburateur en ontstekingsmechamisme kwamen de levensduur niet ten goede. E.e.a. moest natuurlijk wel betaalbaar bljiven.
De tegenwoordige benzinemotoren met electronische benzine-injectie hebben ook een veel langere levensduur.
jc54
14 jaar geleden
Een dieselmotor gaat langer mee omdat de dieselmotor een lager toerental heeft dan een benzine motor .
Maar er zijn wel spelregels waar je moet aan houden :
De motor eerst goed op bedrijfs temperatuur laten komen.
En je moet er een rustige rijstijl erop na houden .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dieselmotoren moeten vanwege de techniek meer zware krachten aan kunnen. En daarom worden die motoren sterker gemaakt (ze zijn ook zwaarder). En dus gaan ze ook langer mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze maken minder toeren, en het is een heel andere techniek van verbranding.
Maar echte kilometervreters zijn de Volvos, daan met gemak een paar ton mee. Kijk eens op deze site: http://www.volvoclub.org.uk/miles.shtml
De Volvo van Irv Gordon heeft meer dan 2 miljoen mijlen gereden!
Er is zelfs een Mercedes-Benz 240d die het record heeft, 4.6 miljoen kilometers!
http://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_240D