Mag je je auto duwen op straat voor een lang stuk?

Mijn garage is 900 meter vanaf mijn huis, mag ik de auto daar zelf via de openbare weg naartoe duwen?
Of mag je je auto op de openbare weg alleen duwen tot de dichtstbijzijnde parkeermogelijkheid?
En is het afhankelijk van de snelheid die op een bepaalde weg gereden mag worden? (het gaat bij mij om een gebied waar je 30 of 50 mag rijden.)

Toegevoegd na 3 minuten:
Oja, het gaat over wetgeving in Nederland. En ik heb het over de auto het hele stuk duwen, niet over duwen om hem te laten starten.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
3.1K
Poet
9 jaar geleden
Ik zou hem laten trekken met een kabel, door een vriend(in). Dat is geen antwoord op je vraag maar wellicht wel een anwtwoord op je probleem
Poet
9 jaar geleden
Ik bedoel dan trekken met een auto aan de andere kant van de kabel ...
Poet
9 jaar geleden
De vriend(in) in die auto ;-)
Cryofiel
9 jaar geleden
In een rustige en overzichtelijke straat kun je best een auto over een grotere afstand duwen. Tenslotte zouden er ook geen ongelukken gebeuren als je op die straat stil zou staan (bijvoorbeeld vanwege pech of omdat je een blinde over laat steken).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De slavernij is afgeschaft hè Poet ;-) Maar je hebt wel gelijk, dat zou ik ook doen. En als je niemand weet: je zou verbaast staan wat relatieve vreemden voor je willen doen als je ze een concrete vraag om hulp stelt. Er is vast wel een buurman of -vrouw die je hierbij wil helpen. En in je eentje kom je toch niet ver met duwen, dus hulp vragen moet je sowieso. En Cryo heeft ook gelijk, maar over die afstand duwen is echt niet praktisch. Dat is nu precies de reden dat God sleepkabels heeft geschapen.
Cryofiel
9 jaar geleden
Mwoch, op een vlakke weg rolt een auto vrij makkelijk door als je hem eenmaal het eerste zetje hebt gegeven. Dat kost echt niet veel moeite. Het eerste zetje is lastig, daarna kan één persoon de auto met gemak aan het rollen houden. Die 900 meter? Ik zou het juist wel een leuke buitenactiviteit vinden...!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het kan goed aan mij liggen hoor, ik vind het soms lastig om in te schatten wat voor een 'gezond' persoon wel of niet zwaar is om te doen omdat ik zelf door mijn handicap dit soort dingen niet kan. Maar kracht zetten aan het portier terwijl je ook stuurt, lijkt mij met name bij en na bochten best lastig. Is dat echt goed te doen?
Cryofiel
9 jaar geleden
Kracht zetten bij het portier om de auto in beweging te krijgen is mogelijk, maar wel wat zwaar. Kracht zetten bij het portier om de eenmaal rollende auto aan het rollen te houden is heel eenvoudig, het vergt nauwelijks inspanning. Tegelijk sturen is op een rechte weg goed te doen (wel zorgen dat het stuur niet in het stuurslot kan vallen!). De auto rolt wel even door, ook als je een paar seconden niet duwt, en in die tijd kun je makkelijk het stuur een tikje bijdraaien. Een bocht doorsturen is wel een uitdaging. Maar eigenlijk ging ik er in mijn beschrijving van uit dat er iemand achter het stuur zat, en dat een ander (ik bijvoorbeeld) de auto aan de achterkant aanduwt. Dat maakt alles nog stukken makkelijker dan in je eentje duwen (bij het portier) en sturen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nou ja, dat was ook mijn idee: het is toch al bijna noodzakelijk dat je hulp vraagt, en als dan toch bezig bent, kun je net zo goed iemand met een auto vragen. Toen mijn auto een keer gesleept moest worden, bleek dat al dusdanig ingewikkeld dat ik aan duwhulp maar niet begin ;-). Nou is mijn auto (rolstoelbus) al een stuk zwaarder dan de gemiddelde personenauto, maar de aangepaste bediening maakt het allemaal nog een stuk lastiger. Ik werd uiteindelijk door de berger achteruit gesleept, en omdat ik niet in zijn auto kon komen, bleef ik in mijn eigen zitten. Dat is best grappig trouwens, mensen kijken heel verbaasd naar dat geheel. Ik verbaas me er trouwens altijd over hoe snel je je eigen beleving als norm gaat nemen, ook als je weet dat dat niet de norm IS. Zo heb ik de neiging om mensen die met mij staan te praten, heel snel een stoel aan te bieden omdat ik het idee heb dat dat enorm vermoeiend moet zijn om zo lang te staan. Terwijl ik wéét dat dat voor het gros van de mensen niet zo is, en ik tot ongeveer mijn 18e vrij weinig beperkingen heb gehad dus ik ook uit ervaring best wel weet dat een tijdje staan, een trui over je hoofd trekken of lopen met een dienblad, helemaal niet zo moeilijk is als het er vanuit mijn perspectief uitziet.

Antwoorden (1)

Het mag omdat er geen wettelijk verbod voor is. Wel mag je het overige verkeer niet in gevaar brengen, daar is wel een wet voor bedacht. Het is dus afhankelijk van de situatie en de interpretatie van een eventueel aanwezige agent.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+Plus,
Als je denkt dat er een limiet is, duw je hem toch gewoon steeds naar een plaats waar de auto wel mag staan. Begin even later weer opnieuw met duwen. Bij een auto slepen is het tot de volgende dag, maar bij auto duwen kan ik niets vinden zolang de auto geduwd wordt op een weg waar wegduwen niet verboden of gevaarlijk is. (Op een vluchtstrook bv is het verboden, ook naar de vluchtstrook duwen is verboden). Dus duw in gedeeltes, je bent meer tijd kwijt, maar je moet toch steeds uitrusten .....