Waarom trekt mijn auto (automaat) bijna niet op als het gevroren heeft?

De auto 13 jaar oud. Hij start wel meteen bij koud weer maar pas na een paar honderd meter kan ik meer snelheid maken.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Auto's
1.9K
Bordensteker
9 jaar geleden
Wat voor een soort automaat is het: een gewone of wellicht een CVT (continu variabele transmissie)?
Wat voor merk en type auto?
Benzine of diesel?
Wat is het gedrag als de motor loopt en u probeert weg te rijden: loopt de motor dan niet goed meer, stottert hij, heeft hij gewoon geen fut, of draait de motor goed en met voldoende of zelfs teveel toeren maar doet de automaat daar in het begin niets nuttigs mee?
Heeft u dit vorige jaren soms ook al een beetje gehad, of hebt u deze auto nog maar kort? Als-ie goed start, lijkt het mengsel in orde.
De lucht noemt men bij grote koude niet "ijl" (behalve hoog in de bergen), maar die is inderdaad juist "dik". De inspuiting hoort daar voor te corrigeren, en doet dat blijkbaar goed gezien de vlotte koude start. Misschien is de transmissie-olie niet dun genoeg bij deze koude, maar een of andere kapotte sensor kan natuurlijk ook effect hebben.

Antwoorden (2)

Dat heeft puur te maken met de vebranding in de cillinder. Als het koud is heeft hij iets meer brandstof nodig. Als hij echt niet voorruit te branden is zit er ergens een defect. Bijvoorbeeld een sensor.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als het gevroren heeft is de lucht ijler, m.a.w. er zit meer lucht dan "normaal" in de carburator en het vernevelingsmengsel met benzine is dan verstoord. Als de motor eenmaal warm is dan klopt dat mengsel weer. Tip: laat je auto een minuuut of 3 stationair lopen alvorens ermee te gaan rijden dan vermijd je de slakkengang en het horten en stoten op de openbare weg.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
klopt, maar ik denk dat er in een auto van 13 jaar al geen carburateur meer zit, maar injectoren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Klopt, er zit geen caburateur in, maar een elektronisch geregeld systeem. En 3 minuten is echt te lang. Dat is schadelijk voor de motor.