ID en rijbewijs per mail sturen om een auto te huren. Wel of niet doen?

Om enigszins voordelig (20 euro) een auto te kunnen huren voor 1 dag volgende week heb ik mij daarnet online aangemeld bij Snappcar. Zij vragen bij het registreren om een kopie van mijn ID en rijbewijs te sturen. Ik vraag mij nu af of dit verstandig is i.v.m. eventuele identiteitsfraude.
Op internet vind ik dat áls je je ID via internet stuurt, het aangeraden wordt om je BSN door te strepen en ook je pasfoto.
Graag hoor ik jullie mening en bij voorbaat dank.

Toegevoegd na 2 dagen:
Bedankt voor de reacties en tips.
Probleem opgelost! Een buurman heeft aangeboden met mij mee te gaan tegen vergoeding van de benzine. Ben helemaal blij. Geen reactie gehad op mijn mail naar Snappcar en uitschrijven lijkt ook een klus. Moet per email, ongeldig email adres, verwijzing naar een contactformulier wat ook niet beschikbaar is dus maar een ander email adres geprobeerd. Geen aanrader lijkt mij. Gelukkig mijn gegevens niet gestuurd.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Auto's
2.6K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik weet niet waar je die info op internet hebt gevonden maar ik vraag me af of een verhuurbedrijf jouw ID nog accepteert als zulke essentiele onderdelen onleesbaar zijn gemaakt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
MaartenVerrips, zeer waarschijnlijk hier: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/paspoort-en-identificatie/vraag-en-antwoord/ben-ik-verplicht-om-een-kopie-van-mijn-identiteitsbewijs-te-geven-aan-een-bedrijf.html Maatregelen om ID-fraude bij kopie te voorkomen
Als u uw identiteitsbewijs laat kopiëren, kunt u een aantal maatregelen nemen om het risico op identiteitsfraude te voorkomen: 1. Schrijf op de kopie dat het een kopie is, voor wie het bedoeld is en de datum waarop u de kopie afgeeft.
2. Streep het burgerservicenummer (BSN) door. Overheidsorganisaties kunnen gebruik maken van het BSN voor het uitvoeren van hun werkzaamheden. Andere organisaties mogen het BSN alleen gebruiken als hiervoor een wettelijke basis is. Dit geldt bijvoorbeeld voor een bank of zorgverlener, zoals uw huisarts, apotheek en zorgverzekeraar. Voor die organisaties moet het BSN dus zichtbaar blijven. Uw BSN staat op twee plaatsen in uw identiteitsdocument: onder persoonsnummer en i
3.U kunt uw pasfoto afschermen of onzichtbaar maken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hier had ik het gezien http://www.opgeletopinternet.nl/index.php?topic=1515.0
Zelfs al accepteren ze het wel zonder BSN en foto, dan zit ik nog met het rijbewijs waar dus ook mee gefraudeerd kan worden.

Het beste antwoord

Altijd zorgen dat het duidelijk is dat het een kopie betreft. Zoals je zelf al aan geeft sofi doorstrepen. Maar zet er bv ook bij , door de afbeelding heen, "kopie om auto te huren op datum n februari 2015"
Maakt dat die kopie veel moeilijker te misbruiken is en zorg ook dat ze daardoor het rijbewijs niet meer met fotoshop in orginele staat te krijgen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank voor dit advies. Als het geaccepteerd wordt dan ga ik het op deze manier doen. Ik wacht nog op antwoord van Snappcar.

Andere antwoorden (1)

Sowieso doorstrepen Van je Bsn nummer. Ik zou toch persoonlijk langstaart of je auto bij boren huren waar je maar 14.50 per dag betaalt en je zeker weet dat dat het goed is
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank voor de reactie!
Dieren mogen niet in de auto's worden vervoerd bij B*rent. Laat dat nou net de reden zijn dat ik een auto wil huren. Mijn hondje moet naar een dierenarts 100 km 'verderop'...x2=200km.
De prijs van 14.50 € is met 100km vrij en exclusief zag ik, dus daar komt ook weer extra bovenop. Bovendien vragen autoverhuurbedrijven nogal hoge borgen wat voor mij momenteel een probleem is.