Iemand tips voor stroomkabel naar achter te leggen in Fiat Punto?

Ik wil van de accu naar achter in me auto (Fiat Punto 55sx) een stroomkabel leggen, maar ik zie nergens een gat waar die kabel doorheen zou kunnen komen. Iemand tips. En ik hoorde ook dat achter in de auto ook ergens constant stroom is? Klopt da?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Auto's
2.8K

Antwoorden (1)

Zou willen beginnen om je 'stroomkabel' elektriciteitskabel te noemen.
Je geeft in je vraag niet aan wat voor vermogen (Watt) je wil afnemen. maar zie wel een paar mogelijkheden.
* Je kunt in/door je schutbord een gat boren en vergeet deze niet af te bramen en plaats een doorvoerrubber om beschadiging van de elektriciteitskabel te voorkomen.
Vanaf je accu kun je dan een kabel monteren. Vergeet vooral niet om deze (met een zekeringhouder) zo dicht mogelijk bij de accu te zekeren. En gebruik afgeschermde kabels. Nu heb je je elektriciteitskabel binnen in je compartiment. Deze moet je zo lang houden om achter in je auto uit te kunnen komen.

* Via je zekeringenkast kun je ook een kabel trekken via de sigarettenaansteker die doorgaans continu onderspanning staat en 'hoog' gezekerd is, of je binnenverlichting die doorgaans laag gezekerd is en waarvan ik afraad om deze hoger te zekeren i.v.m. de dikte (capaciteit) van de bedrading.
Vergeet niet om je (ook hier afgeschermde) kabel achter de zekering te monteren zodat in geval van kortsluiting je zekering doorbrandt.

Laatste gedeelte van je vraag: Achter in de auto kan zich een aansluiting bevinden om je je trekhaak te voorzien van spanning voor de benodigde verlichting etc.
Vaak met aparte bedrading voor een continue spanning. Als deze aanwezig is, zou ik adviseren om vanaf hier je gevraagde 'stroom' te tappen omdat deze over een gezekerd circuit loopt.

Je zou je dealer kunnen vragen of de 'trekhaak' aansluitpunten voor jouw type Panda aanwezig zijn.

Hoop je voldoende geholpen te hebben maar denk dat je deze dingen beter kunt over laten aan iemand met gedegen kennis van zaken als je er zelf geen kaas van gegeten hebt. Voor je het weet heb je kortsluiting met alle gevolgen van dien.
Met vriendelijke groet, TegenXinnig

Toegevoegd na 1 uur:
Panda is Punto
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bordensteker
8 jaar geleden
+
Een gedegen advies!