Wat zijn kosten voor een rijbewijs, als je rolstoelafhankelijk bent?

Hallo,

Ik wil graag weten wat de kosten van een rijbewijs zijn, als je rolstoelafhankelijk bent?

Is er een groot prijsverschil met de ''normale'' rijlessen ?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Auto's
1.1K

Antwoorden (2)

Ik heb eens gehoord dat een rijles in een aangepaste auto 2x zo duur is, dus rond de €80-100. deze persoon was echter wel bezig om een deel vergoed te krijgen, ik weet helaas niet hoe dit is afgelopen. ik zou in ieder geval je zorgverzekering eens bellen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat heeft de zorgverzekering daarmee te maken? Voor het overige: zie mijn antwoord. Het hangt helemaal af van de aanpassingen die nodig zijn. 'Rolstoelafhankelijk' zegt alleen maar iets over de manier waarop iemand zich voortbeweegt en niet over de aard van de handicap. De kosten van rijlessen hangen af van de aanpassingen die nodig zijn, en dat is weer afhankelijk van de kracht en functie die iemand heeft in armen en benen. Ik ken iemand die buitenshuis rolstoelafhankelijk is door een energiebeperking en die zonder aanpassingen rijdt, iemand die volledig rolstoelafhankelijk is door een gewrichtsaandoening die alleen een automaat nodig heeft en iemand die nog zeker een halve kilometer kan lopen maar die vanwege de spasticiteit in haar benen geen controle had over de voetpedalen en daarom op handbesturen over moest. Ik bedoel maar: hoe goed je kunt lopen zegt heel weinig over wat er nodig is om te kunnen autorijden. Daarbij zijn er ook veel mensen die rolstoelafhankelijk zijn door een aandoening die óók hun armfunctie aantast, en dan wordt het nog een stuk ingewikkelder.
Dat hangt maar helemaal af van de aanpassingen die nodig zijn. Ik ken mensen die rolstoelafhankelijk zijn en die als enige aanpassing een automatische versnellingsbak nodig hebben. In zo'n geval zijn de lessen amper duurder dan gewone rijlessen. Iets duurder wordt het wanneer je met volledige handbesturing moet rijden of met bijvoorbeeld een remslof, kantelpedaal of kniegas, eventueel in combinatie met een stuurknop en/of aangepaste stuur- of rembekrachtiging. Dat is dan ook een beetje afhankelijk van het vinden van een rijschool in je buurt waar men deze lessen aanbiedt: een beetje geluk hebben dus. Dan denk je aan lessen die misschien per uur tien à vijftien euro meer kosten dan gewone lessen.

Een enorme prijssprong maak je wanneer blijkt dat je uitkomt bij drive-by-wire, dus de elektrische joystickbesturing. Daarbij is het trouwens belangrijk om te weten dat 'joystick' in dit verband niet alleen de vierwegjoystick is maar dat er veel vaker gekozen wordt voor een systeem waarbij het sturen en het gasgeven en remmen niet één en dezelfde bedieningsunit heeft. Dat is dan vaak de combinatie van een gas/remschijf met ministuur, een combinatie met een tweewegjoystick of eventueel twee tweewegjoysticks (één voor gas/rem en één voor sturen) of - als er maar één hand echt bruikbaar is - toch de vierwegjoystick waarbij je met één hand zowel gas en rem als het stuur bedient. Google maar eens als je deze systemen niet kent. Kom je op dát soort aanpassingen uit, dan zijn er maar enkele rijscholen in Nederland waar je terecht kunt (lees: 2 of 3) en zijn de lessen echt fors duurder: 100-150 euro per uur. Als je niet in staat bent om naar de rijschool te komen dan komen daar nog voorrijkosten bij en gaat de afstand ook tellen. Vergeet daarbij ook de kosten van de medische keuring en rijtesten bij het CBR niet.

Als je werkt of naar school gaat en het UWV is veel geld kwijt aan (rolstoel)taxikosten, dan kun je soms het geluk hebben dat UWV de lessen wil vergoeden. Dat doen ze echter alleen wanneer het vergoeden van de lessen plus het verstrekken van een bruikleenauto op termijn goedkoper voor ze is dan de taxikosten. Bij de goedkopere aanpassingen is dat omslagpunt uiteraard veel sneller bereikt en is de kans hierop dus groter. En heb je geen werk of school of werk je dicht bij huis, dan is vergoeding zelden mogelijk. Wél kun je de meerkosten van de lessen (wat dus boven de normale prijs uitkomt) aftrekken van de belasting - daar is jurisprudentie over.