Is auto rijden strafbaar als je meer dan 1 dag daarvoor wiet hebt gerookt?

Wiet is wekenlang aantoonbaar in je bloed of urine. De effecten voel je na een paar uur echter niet meer. Daarom vroeg ik me af of het illegaal is om bijvoorbeeld 3 dagen nadat je 1 jointje hebt gerookt auto te rijden. Iemand ervaring mee?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Auto's
1.7K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Na 3 uur mag je in principe weer rijden, maar pas op, niet iedere joint is hetzelfde en niet ieder lichaam reageert er hetzelfde op, de 3 dagen die jij noemt zijn zeker een veilige marge.

Antwoorden (1)

Lastige vraag.

Na drie dagen ben je niet meer onder invloed en kan je prima autorijden.
Mocht de verkeerspolitie na een staandehouding vermoeden dat je cannabis (hebt) gebruikt, dan kunnen ze je verplichten mee te werken aan een drugstest.
En hoewel THC binnen een uur weer uit je lichaam is, zijn de metabolieten van THC nog tot een maand zichtbaar in je bloed en urine.

Dus ja, in theorie kan je worden verplicht mee te werken aan een drugstest, op eigen kosten. Mochten er dan metabolieten van THC worden gevonden, dan kan je rijbewijs worden ingevorderd.

In de praktijk zal het zo'n vaart niet lopen: kwestie van nuchter achter het stuur stappen en geen cannabis vervoeren, zodat je geen verdenking op je krijgt.

Overigens wijzen studies erop dat cannabis in kleine hoeveelheden zelfs een positieve uitwerking kan hebben op de rijvaardigheid. Al zou ik het alsnog niemand aanraden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Ik denk inderdaad dat als de politie bij iedereen een bloedtest zouden doen, ze een heleboel rijbewijzen in zullen nemen omdat veel mensen wiet roken er nog thc in hun bloed hebben zitten, terwijl de bestuurders misschien al twee weken geen wiet hebben gerookt. Eigenlijk moet je gewoon hopen dat ze niet lastig gaan doen dus. En als je dan toch voor de rechter moet verschijnen, zal ie er ( hopelijk ) rekening mee houden dat je allanv niet meer onder invloed bent.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@goeievragenlolz Graag gedaan.
Je hoeft pas voor de rechter te verschijnen als je bezwaar aantekent.
Het CBR kan sancties als het invorderen van het rijbewijs en een verplichte drugstest namelijk zonder tussenkomst van de rechter opleggen. Ik zou graag zien dat het testen op cannabisgebruik volledig geschrapt wordt, totdat er een betrouwbare test beschikbaar is die kan aantonen of iemand, op het moment van staandehouding, daadwerkelijk onder invloed is.
Want je hebt volkomen gelijk: in theorie kan het CBR op dit moment van tien-, zo niet honderdduizenden mensen het rijbewijs afnemen.