Waarvoor dient het "rasterwerk" rondom de binnenspiegel van een auto?

Rondom auto binnenspiegels bevindt zich op de voorruit in de moderne auto's een rasterwerk. Is dat functioneel en zo ja waarvoor? Ik ben namelijk voornemens om op het rasterwerk een houder te plakken voor een autocamera. De camera wordt namelijk met zuignap geleverd en optioneel een zogenaamde sticker. Deze bevestig je dus op de voorruit in plaats van de zuignap. Kan ik die sticker gewoon op dat rasterwerk plakken of verstoor ik daarmee de werking van iets?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Auto's
5.8K

Het beste antwoord

Dat is een communicatievenster voor elektromagnetische stralen (GSM en GPS)

Zie ook de volgende quote van Wikipedia:

"Een dichte auto werkt als kooi van Faraday, maar vanwege de grote ramen is ontvangst van hoge frequenties zoals voor GSM (golflengte 33 cm) in de auto nog wel mogelijk.

Tevens hebben alle moderne auto’s tegenwoordig in de voorruit een "communicatievenster", zichtbaar door de zwarte stipjes, direct achter de binnenspiegel, waardoor wel (beperkte) elektromagnetische golven zoals GSM-ontvangst mogelijk is."

Toegevoegd na 1 minuut:
Een houder van plastic zou dus geen probleem moeten zijn. Elektromagnetische stralen gaan daar dwars doorheen.

Een houder van metaal zou invloed kunnen hebben op de ontvangst van je GSM.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
Bordensteker
8 jaar geleden
De zwarte puntjes en rondjes zelf hebben als “communicatievenster” geen rol bij de GSM- en GPS-signaaloverdracht cq communicatie; waarom de connectie met GSM in de Nederlandstalige Wikipedia is genoemd begrijp ik niet, ik kan er ook niets over vinden in Engelstalige bronnen. Voor GSM ontvangst is dat venstertje erg klein, en er zijn in vorm van de zijruiten andere en grotere gaten in de kooi van Faraday. Het bevestigen van iets van metaal bij dat ruitgedeelte gaat voor GSM ontvangst niets uitmaken. En wat GPS betreft: dat moet een zo wijds mogelijk zicht op een zo groot mogelijk stuk van de hemel hebben om op elk moment voldoende verschillende satellieten vanuit de GPS via de ramen “in het zicht” te kunnen hebben. Een klein beperkt kijkvenstertje (als een soort schietgat) door de kooi van Faraday heen, daar heeft de GPS weinig aan. Juist het hele raam is een voor GPS (én GSM) bruikbaar groot gat in de kooi van Faraday, en als er door de zijruiten nog meer satellieten gezien kunnen worden, des te beter. Kan niet anders dan tot een min komen.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
@Bordensteker
Ik ben uiteraard niet blij met een min, maar wél met het feit dat iemand zijn min eens onderbouwd.

Andere antwoorden (2)

Daar kun je gewoon je stikker op plakken. Het raster dient er alleen voor dat je minder snel tegen de zon in kijkt als die op die hoogte staat en je werpt een blik in de spiegel.
jc54
8 jaar geleden
Bordensteker
8 jaar geleden
Het rasterwerk is tegen verblinding door de zon. Dus dit korte antwoord is gewoon goed, ondanks dat er hier dubbel bemind is! Ik had al snel een plus gegeven, maar wilde het onderwerp nog verder bekijken.
Het raster geeft aan waar je transponders voor Franse tolwegen of de brug tussen Denemarken en Zweden kunt plakken. Het raster geeft de grens aan waar de gemetaliseerde laag van de voorruit ophoudt, deze laag zorgt er voor dat het minder snel warm wordt bij felle zonneschijn. Bij dergelijke ruiten werkt een Tomtom ook minder goed. Als je geen transponders hebt kun je prima je camera daar bevestigen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bordensteker
8 jaar geleden
In auto’s met een dunne en vrijwel onzichtbare in de ruit ingebouwde verwarmingslaag wordt een bepaald gebied juist van die verwarmingslaag vrijgehouden, omdat de werking van elektronische tolbetaling via datacommunicatie tussen apparatuur boven de weg en een daartoe ergens achter de voorruit geplaatste transponder door die verwarmingslaag al gauw teveel gehinderd kan worden. Dáár heb je dus een “radiogolvenopening” aan de voorzijde voor nodig. Omdat je daarvoor dus érgens een stukje ruitverwarming weg moet laten, is er voor gekozen om standaard het stukje middenbovenaan, achter de binnenspiegel, daarvoor te nemen. Ergens buiten het veegveld van de ruitenwissers lijkt nog beter (voor de ruitenwissers), maar dan zit het meer in het zicht van de passagier, en bovendien heb je dan verschil tussen de ruiten voor auto’s met het stuur links en met het stuur rechts, waardoor de vervangruitenlogistiek een stuk ingewikkelder en dus duurder wordt. Welnu, het wás eerder al in veel auto’s gebruikelijk om bij de spiegel een raster tegen zonverblinding aan te brengen (omdat de zonnekleppen dat gebied niet goed kunnen afschermen), en daarom kan dat puntrasterwerk tegen verblinding tevens aangehouden worden als het gebied waar je eventueel zo’n tolpoort-transponder aan moet brengen. Op die plek ontbreekt de radiogolven-afschermende verwarmingslaag in de ruit. Dit antwoord is dus prima, maar het gaat alleen niet in op de vraag naar de oorspronkelijke functionaliteit: de anti-verblindingsfunctie. Desalniettemin :-) een plus.