Mag de km stand van een auto ge-reset worden zodra er een nieuwe motor in gezet wordt?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Auto's
18.9K

Antwoorden (2)

In principe zal je problemen krijgen met de R.D.W./nationale autopas.
Tegenwoordig moet bij elke A.P.K. de km. stand doorgegeven worden en ook bij reparaties boven € 150,- . De km. stand terugdraaien is verboden.
jc54
8 jaar geleden
ronron1212
8 jaar geleden
Hoe zit het nu mag het nu wel of niet je zegt geen problemen maar het mag niet dus?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het mag niet.
Netter is het om de km stand op moment van nieuwe moter te vermelden in het onderhouds boekje. (Rekenen kunnen de meeste mensen wel) :)
Officieel mag de km. stand van een voertuig niet veranderd of op nul gesteld worden, anders dan door het gebruik van het voertuig. M.a.w. de km stand mag alleen wijzigen door het gebruik van de auto, dus kilometers bijtellen als er mee gereden wordt.
Het terugstellen of op nul stellen wordt als fraude gezien en als economisch delict bestraft (hoge boetes).

De auto wordt als een geheel gezien inclusief motor maar ook met alle andere aan slijtage onderhevige onderdelen die belangrijk zijn voor de veiligheid en het goed functioneren. De kilometerstand heeft dus niet alleen betrekking op de motor en diens arbeidsverleden.

De juiste kilometerstand geeft een indicatie over de algemene slijtagestaat van het voertuig. Daarbij moet je denken aan stuurinrichting, lagers, reminrichting enz.
Door het plaatsen van een nieuwe- of een gereviseerde ruilmotor veranderd er aan de overige staat van de auto niets.

Zelfs bij het vervangen van een defecte kilometerteller moet de nieuwe teller op de huidige kilometerstand van de vervangen teller gezet worden waarbij een marge van 10% naar boven kan worden gehanteerd, dit omdat er vermoed kan worden dat de teller al langere tijd defect kan zijn.