Moet ik "kosten rijklaar maken" bij een tweede hands auto betalen?

I kan een tweedehands auto kopen van €7.900,-
Kosten rijklaar maken €595,-
Wat houdt dat in?
Als ik dat niet betaal wat is het gevolg?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Auto's
2.2K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je zult wel wat rijklaar-kosten moeten betalen maar in jouw geval is dit abnormaal hoog! De kentekenplaten zitten er al op, het vervoer van fabriek naar dealer heeft al lang plaatsgevonden, etc. Je kan er over onderhandelen, €150 - 200 lijkt me redelijk, maar ik zou bij zo'n dealer NOOIT een auto kopen!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
dure benzine,
of een heeeeele grote tank....
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Biedt gewoon €7300,- voor die wagen en daarop dan nog die €595,- rijklaarmaakkosten!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is echt veel! Ik heb dit lang geleden ook aan de hand gehad. Ik kocht een tweedehands auto en moest idd kosten rijklaar maken betalen. Maar qua percentage de helft van wat jij moet betalen. Plus dat ik bij die prijs ook nog twee nieuwe voorbanden "kreeg".
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja de laatste jaren lokken ze met een leuke prijs en dan rij klaar kosten berekenen de waanzin ten top !! Zeker voor een gebruikte auto met garantie . Mocht je de auto afgekocht hebben en getekend en het staat bij de kleine lettertjes dan zit je er aan vast . Staat het het niet in de koop overeenkomst dan hoef je het niet te betalen . Het is een absurd hoog bedrag . Ps kijk eens bij de vw dealer :)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dan laat je de auto niet rijklaar maken. En neem je hem direct na de proefrit mee
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@phoenixfrank: dat zal niet gaan want de auto moet nog wel even op naam worden gesteld.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@freekfluweel
De kosten daarvan bedragen € 9,83
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@phoenixfrank: en denk je dat de dealer tot overschrijven bereid is zonder dat er rijklaarmaakkosten zijn betaald...?

Antwoorden (1)

Als de dealer wil dat je die kosten betaalt, zul je wel moeten betalen, anders krijg je de auto niet mee. Uiteraard kun je met onderhandelen proberen het bedrag eraf te krijgen, of wat lager.

Het zijn bijv. kosten voor een hoeveelheid brandstof, een poetsbeurt, het overschrijven van het kentekenbewijs en een afleverbeur't. Maar het is natuurlijk geen wettelijk pakket, je kunt daarom het beste aan de ondernemer vragen wat 'rijklaar maken' bij hem inhoudt.

Toegevoegd na 3 minuten:
Het is wel erg veel: 7,5 procent van de prijs van de auto in dit geval.
Computoon