Hoe laat ik mijn auto 4 maanden overwinteren in mijn garage?

Volgende maand ga ik 4 maanden overwinteren in het buitenland en staat mijn auto in een niet verwarmde garage.
Omdat ik vrees dat de koude mijn autobatterij zal laten leeglopen dacht ik eraan om de batterij binnen in mijn woning te laten staan omdat ik de verwarming op het minimum aanlaat.
Is dat voldoende om bij mijn thuiskomst nog voldoende stroom te hebben om de auto op te starten?
Ik lees soms over druppelladers maar ik ken dat niet; is dat een oplossing en mag die 4 maanden aangesloten blijven? Ik ben bang voor brand als er iets mis zou lopen...
Heeft iemand daar ervaring mee?

8 jaar geleden
in: Auto's
2K

Het beste antwoord

Als je 230-240 V in je garage hebt, zet dan een intelligente lader op de accu. Heb je dat niet, kan je een verlengsnoer aanleggen of beter de accu eruit halen. Als je deze laat zitten zonder bij te laden dan is de accu leeg als je terug komt en doordat deze langdurig leeg heeft gestaan zijn de platen gesulfateerd en is deze niet meer te gebruiken, ook niet na opnieuw laden.

Je kunt de accu in huis laten staan maar afhankelijk van hoe goed je accu is zal deze terugzakken in spanning.
Om de accu goed te onderhouden tijdens je afwezigheid kun je het beste een intelligente onderhoudslader erop aansluiten.

Zie ook http://www.goeievraag.nl/vervoer/autos/vraag/574478/druppellader-autobatterijen voor een eerder antwoord wat ik heb gegeven hierover.

Ik herhaal het belangrijkste voor jouw vraag hieronder nog even.

Meeste gewone druppeladers zijn niet geschikt voor langdurig gebruik. Er wordt op diverse website ook gewaarschuwd voor langdurig gebruik van de (goedkopere) druppelladers. De accu kookt uiteindelijk droog en is dan niet meer te gebruiken.
Een gewone druppellader is een lader, die een accu met een beperkte stroom oplaadt tot een vooraf ingesteld punt. De druppellader meet het punt waar de laadcurve een knikje naar beneden maakt en schakelt dan over naar een lagere laadspanning die voldoende is om zelfontlading tegen te gaan.
Het probleem dat bij druppelladen ontstaat, is dat in de praktijk de instellingen van een druppellader niet meer kloppen door veroudering van cellen in een accu. De cellen worden dan niet meer volledig geladen, omdat een slechtere cel de afslagcurve bepaalt. Het gevolg is dat de accu óf niet volledig geladen wordt, óf het afslagpunt niet wordt bereikt, waardoor de accu "droog kookt".

Schaf daarom een intelligente onderhoudslader aan, bijvoorbeeld zo een als in de bron vermeld. Deze zullen de accu op de juiste manier op spanning houden en de accu is dan altijd geschikt om "aan het werk" te gaan.

Zelf doe ik sinds de aanschaf al 4 jaar met dezelfde (motor) accu, waar ik voorheen elk jaar een nieuwe kon aanschaffen.
Voor een motor accu is de G1100 voldoende, voor een auto accu zou ik de G3500 adviseren. Deze intelligente laders zijn via diverse web sites in Nederland en België leverbaar.
De G1100 kost rond € 47,50, de G3500 rond € 69,95
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Verwijder bij een moderne auto nooit de accu. Hierdoor gaat het computer geheugen verloren, en heb je een erg grote kans dat zelfs je sleutels na de vakantie niet meer werken. De garage zal het dan op moeten lossen, en dat meestal tegen hoge kosten.

Dus bij voorkeur een druppellader aansluiten, en de accu gewoon aangesloten laten.

Verder zou ik de banden een half bar harder pompen als het instructieboekje aangeeft om platte kanten te verminderen.

Ook is het raadzaam om na een lange stilstand de olie te verversen, omdat tijdens de lange koude periode de kwaliteit van de olie erg te lijden heeft.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1: je hebt één draagbare jumpstarter nodig
2: Zorg er eerst voor dat uw draagbare jumpstarter volledig is opgeladen.

Jumpstarters vertrouwen op een batterij als energiebron. Daarom moeten ze periodiek worden opgeladen. Laad uw draagbare jumpstarter / accubooster-pack altijd op na elk gebruik en ten minste eens per 6 maanden. Deze jumpstartaccu's verliezen hun lading sneller als ze in de auto worden achtergelaten bij warm en koud weer. We raden u aan uw batterijversterkers op te laden voordat u een lange reis maakt.

Meestal geeft een indicatielampje op de jumpstarter aan wanneer opladen nodig is. Steek de stroomadapter gewoon in een stopcontact en laad de batterij op totdat het lampje aangeeft dat de batterij volledig is opgeladen. Raadpleeg de instructies van de fabrikant voor bijzonderheden, inclusief wat de kleuren van de lichtindicator betekenen (meestal rood / oranje voor opladen en groen voor volledig opladen).