hoe werkt een druppellader voor autobatterijen?

mag die maanden aan één stuk op een batterij aangesloten blijven en geen gevaar voor overloaden geeft?

8 jaar geleden
in: Auto's
2.1K

Het beste antwoord

Meeste druppeladers zijn niet geschikt voor langdurig gebruik. Er wordt op diverse website ook gewaarschuwd voor langdurig gebruik van de (goedkopere) druppelladers.
De accu kookt uiteindelijk droog en is dan niet meer te gebruiken.

Schaf daarom een intelligente onderhoudslader aan, bijvoorbeeld zo een als in de bron vermeld. Deze zullen de accu op de juiste manier op spanning houden en de accu is dan altijd geschikt om "aan het werk" te gaan.

Zelf doe ik sinds de aanschaf al 4 seizoenen met dezelfde (motor) accu, waar ik voorheen elk jaar een nieuwe kon aanschaffen.
Voor een motor accu is de G1100 voldoende, voor een auto accu zou ik de G3500 adviseren. Deze intelligente laders zijn via diverse web sites in Nederland en België leverbaar.

Toegevoegd na 13 minuten:
G1100 prijzen rond € 47,50
G3500 prijzen rond € 69,95

Toegevoegd na 22 minuten:
Nog even een aanvulling met betrekking tot je vraag over de werking van een druppellader:

Een druppellader is een lader, die een accu met een beperkte stroom oplaadt tot een vooraf ingesteld punt.
De druppellader meet het punt waar de laadcurve een knikje naar beneden maakt en schakelt dan over naar een lagere laadspanning die voldoende is om zelfontlading tegen te gaan.

Het probleem dat bij druppelladen ontstaat, is dat in de praktijk de instellingen van een druppellader niet meer kloppen door veroudering van cellen in een accu. De cellen worden dan niet meer volledig geladen, omdat een slechtere cel de afslagcurve bepaalt.
Het gevolg is dat de accu óf niet volledig geladen wordt, óf het afslagpunt niet wordt bereikt, waardoor de accu "droog kookt".