Mijn snelheidsmeter klopt niet. Klopt mijn kilometerstand/dagtelevisie wel?

Mijn snelheidsmeter geeft ruim 10km per uur meer aan als mijn navigatie op mijn mobiel. Auto teller geeft 90 aan en navigatoe 80. Bij mijn vorige auto was het verschil minimaal tot niets.
Nu is mijn vraag kloppen de gereden kilometers wel en de kilometers van de dag teller.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Auto's
7.1K

Antwoorden (4)

Nu dien je eerst na te gaan welke snelheidsmeter afwijkt, die van je auto of die op je telefoon, dat ook deze niet nauwkeurig is kan je zien bij wielerrondes die van dezelfde satellieten gebruik maken en de tijds verschillen redelijk maar niet nauwkeurig kunnen aangeven.

Mocht het zo zijn dat de snelheidsmeter van de auto afwijkt dan wijken ook de kilometerteller en uiteraard de daaraan gekoppelde dagteller ook af, deze zijn namelijk gekoppeld aan de snelheidsmeter.

Het percentage dat de snelheidsmeter afwijkt wijkt dan ook de kilometer teller af.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Reddie
7 jaar geleden
Je verhaal klopt niet. Zie mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Heb nog nooit een snelheidsmeter gezien waarin een uurwerk zit verwerkt.
De snelheidsmeter en de kilometerteller lopen synchroon met elkaar. Als jij een uur met een snelheid van 90km. (op de teller) hebt gereden, dan zal jouw kilometerteller 90 km. aangeven. Er is maar één signaalgever die de snelheidsmeter/kilometerteller aanstuurt.
jc54
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@jc54
Dat verbaast me enorm. Ik meen te weten dat de snelheidsmeter verplicht (uit veiligheids-overwegingen) ca 10% te hoog moet aanwijzen.
Daar moet de fabrikant voor zorgen. Of is dat een broodje aap? Mijn huidige en mijn vorige auto (een Fransman en een Japanner) gaven overigens inderdaad ca 10% hoger aan dan m'n TomTom.
Reddie
7 jaar geleden
Je verhaal klopt niet. Zie mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@gesp
Is inderdaad een fabel, bij wisseling van de wielen behaalt de auto al een andere snelheid omdat de omtrek van het wiel wijzigt.
De kilometerteller en de snelheidsmeter zijn onafhankelijk van elkaar.
Ze meten wel dezelfde kilometers, maar voor kilometers per uur heb je ook nog een tijdmeting nodig. En als de klok niet goed loopt kunnen de kilometers goed worden geregistreerd, maar de snelheid niet.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zal van de type teller afhangen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Welke auto hebben ze dit geinstaleerd? Zelfs de auto's met sjoemel software hebben dergelijke teller niet. Bij elke auto wordt de snelheidsmeter aangedreven door de uitgaande as van de versnellingsbak en door een tandwiel constructie / sensor met omwenteling teller wordt de kilometrage berekent. Weet overigens niet hoe je aan de fabel komt dat je een tijdmeting nodig hebt, bij oudere auto's zat er geen elektronica en geen klok in de auto en toch werkte de snelheidsmeter perfect door het aantal omwentelingen van het wiel te meten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bij mijn geeft de snelheidsmeter ook meer aan als me navigatie, Maar als ik de cruisecontrol op 100 km zet gaat me auto volgen de navigatie ook exact 100 km, terwijl de snelheidsmeter dan 108 aan wijst. dus deze zijn wel degelijk NIET gekoppeld.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Is een heel verschil; de cruisecontrol heeft zijn eigen snelheidsmeter waarmee hij de snelheid regelt, die staat volledig los van de snelheidsmeter / kilometerteller in het dashboard.
Als je wil weten welke goed meet kun je een derde "meetinstrument" gebruiken.
Door met de cruisecontrol aan een paar keer gedurende >1 km constant te rijden en een bijrijder met een stopwatch te laten meten hoe lang je over die kilometer rijdt. Noteer dan wat de gps (telefoon) aangeeft, de snelheis meter en hoe lang je over die kilometer doet. Helaas staan ook niet alle hectometerpaaltjes langs de wegen exact goed, dus deze meting op verschillende plekken herhalen en zo de gemiddelde tijd per km vaststellen. Bij 36,00 seconden over 1 km rijd je exact 100, bij 30 seconden 120,00, bij 40 seconden 90,00 km/h. Je kilometer dagteller "ijk" je door de stand bij een hectometer paaltje te laten vastleggen door een bijrijder, en na een ruime afstand, > 10km, nogmaals die dagtellerstand vastleggen. Daarmee kan je op ca 1% nauwkeurig vaststellen hoe goed de dagteller de werkelijk gereden afstand vast legt. Houdt er wel rekening mee dat bij bijna afgeslten banden (2 mm profiel) de diameter van je wiel 1 cm kleinder is dan bij nieuwe banden...en de omtrek dus ruim 3 cm. Uitgaand van bv een wiel diameter van 50 cm maakt deze ene centimeter al 2% uit in de afwijking.
Dezelfde 2% verschil in afwijking heb je ook bij je snelheidsmeter van de auto als die werkt op basis van wiel rotatie afhankelijk van de staat van je banden.

Uiteraard kan ik van afstand niet zeggen welke meter het nauwkeurigst aanwijst, maar als je redelijk lang een constante snelheid rijdt verwacht ik dat de GPS waarneming beter is dan die van de snelheidsmeter.

Heb je geen cruisecontrol dan kun je ook zelf proberen zo constant mogelijk te rijden. Alleen dan zul je veel meer metingen moeten doen en het gemiddelde nemen om het effect van je eigen variaties in je snelheid te verkleinen.