hoe werkt boordcomputer Volkswagen Golf 2001

Wij willen misschien een Volkswagen Golf TDI uit 2001 kopen. Volgens gegevens zit hier een boordcomputer in. Er zit wel een schermpje achter het stuur en links een 'reset' knop. Maar als je de auto start komt er niks in beeld. Is dit alleen tijdens rijden? Of is de boordcomputer stuk? Hoe werkt zo'n boordcomputer?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
2K

Antwoorden (2)

Ik bezit zelf een Golf TDI uit 2003. Bij mij gaat de boordcomputer aan op het moment dat ik de auto start. Lijkt me ook het meest logisch dat die dan aan gaat.
Mijn ouders hebben een auto van een ander Duits merk, daar doet de boordcomputer het ook als de auto niet start (tenminste: temperatuur wordt gemeten).

Kortom: Als jouw boordcomputer niet aanspringt op het moment dat je de auto start, dan zou ik er toch even naar laten kijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een boordcomputer zit al ongeveer vanaf de jaren '80 in veel auto's, ook wel ECU genoemd. Dit computertje meet simpel gezegd wat de motor nodig heeft aan brandstof (benzine, diesel, zuurstof enz.) en past dit toe aan het injectiesysteem. Het staat in verbinding met allerlei sensoren aan o.a. de motor.
Als je de auto op contact zet, gaat ook de ECU werken. Hij meet eerst de temperatuur, en als je dan gaat starten meet ie hoeveel gas er binnen komt, en past snel het toerental aan en de hoeveelheid dat er aan gas ingespoten moet worden.
Op oude auto's met carburateurs zit nog een 'choke' die je handmatig moet bedienen om het mengsel zuurstof/benzine te doseren.
Misschien zit er op je auto nog een simpele manier om de computer zelf uit te lezen, maar van de VW Golf weet ik weinig. Zoek een op google of kijk eens bij clubs of forums of je er iets over kan vinden.

Poeh, wat een lang verhaal!