In welk jaar werd rijbewijs E beperkt?

Ik heb mijn rijbewijs in 1988 gehaald en vlgs mij stond E toen ook aangevinkt. Nu staat het er niet meer op en mag ik alleen tot 750kg aanhanger + last slepen. Mijn vriend heeft zijn rijbewijs gehaald in 1985 en hij mag meer dan 750kg slepen, E staat vermeld op het rijbewijs. Wanneer is het omslagpunt geweest?

Toegevoegd na 58 minuten:
Excuses, mijn vriend heeft zijn rijbewijs sinds 1982.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
65.5K

Het beste antwoord

Vóór 1984 werden de categorieën B en E samen bijgeschreven op het rijbewijs na het goed afleggen
van het examen. Vanaf 1984 was het nodig hiervoor aparte praktijkexamens (B en E) af te leggen. In 1995 werd een vereiste dat een apart examen moest worden afgelegd voor het verkeerstheorie-examen. De bezitters van rijbewijs A en B krijgen automatisch de nieuwe categorie AM bijgeschreven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ze hebben dat er stilzwijgend uit gehaald. Je moet bij het verlengen expliciet aangeven dat je "E" er in wil houden.
Doe je het niet dan hou je "B" over.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zonder een linkje zeg ik: "onzin"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben het eens met Fiederieke. Ze zullen het er nooit uithalen. Het kan wel zijn dat het een foutje geweest is dat het bij jou verwijdert is. Zo ken ik iemand die opeens een motorrijbewijs heeft, terwijl hij dat nooit gehaald heeft. Waar mensen werken worden fouten gemaakt.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Onzin
Als je voor 1 januari 1983 had aangevraagt had je nog een BE rijbewijs gehad, per 1 januari 1984 is het B geworden, dus helaas.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tot 1 januari 1984 kreeg je E er gratis bij.
Dus weet je zeker dat het bij je vriend 1985 was?

onder bepaalde voorwaarden mag je trouwens wel meer dan 750 trekken:
http://www.cbr.nl/brochure/VIWEB904.pdf
(plaatje 6)
maar pas daar wel mee op want als je teveel trekt dan ben je niet meer verzekerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
IK had precies hetzelfde. Rijbewijs gehaald in 1987.

Rijbewijs een keer verloren, nieuwe laten maken in 1990, meen ik, en niet in de gaten gehad dat ze het eraf hadden gehaald.

Daar kwam ik pas in 1999 achter omdat ik toen met een aanhanger reed die volgens de politie te zwaar was.

Schijnbaar niets meer aan te doen.

Erg raar dit verhaal.

Het lijkt me dus dat die "fraude" ergens rond 1989 / 1990 is begonnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb op 16-04-1985 mijn b rijbewijs gehaald, en dat was toen al zonder E