Waarom rijden er nog autos overdag zonder licht?

Ik vraag me af wat de beweegreden is om overdag zonder licht aan te rijden

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
5K

Het beste antwoord

Ha, die Badrick;

Ik rij alleen met licht als de omstandigheden daar aanleiding toe geven. Denk aan duisternis, regenval, bomenlanen, etcetera. Er zijn geen betrouwbare gegevens over de veiligheidsvoordelen van het rijden met licht in onze contreien bij goede zichtverhoudingen. De onderzoeken die vaak worden aangehaald zijn overgenomen uit landen met heel andere klimatologische omstandigheden en andere natuur dan de onze. Veelal wordt de situatie in Skandinavië aangehaald terwijl die feitelijk onvergelijkbaar is. Maar er zit voor mij meer achter: op het moment dat vrijwel iedereen overdag met licht aan rijdt ontstaat er vanzelf weer een nieuwe zwakkere groep: motorrijders (die vroeger juist door hun licht overdag opvielen), auto's met kapotte of verouderde verlichting of de enkeling die het gewoon is vergeten. Bovendien neemt de attentiewaarde af als men zoveel lampen ziet. Een auto met dimlicht op klaarlichte dag is misschien wel eerder zichtbaar op heel grote afstand terwijl er dichterbij iets gebeurt wat eerder aandacht verdient. Nog een punt: de meeste kilometers worden door de meeste mensen bij daglicht afgelegd, waardoor de verlichting het hardste slijt op tijden dat je ze het minst nodig hebt en je bij duisternis minder op de betrouwbaarheid ervan kunt bouwen. In Italië is licht overdag al jaren gemeengoed en het is me opgevallen hoeveel auto's, ook de nieuwere, er met defecte verlichting rondrijden: toeval?
Ooit las ik een leuke vergelijking in een Duitsch autoblad: als je in het theater niet goed kunt zien omdat je te klein bent ga je staan. Dat werkt net zolang tot iedereen je voorbeeld volgt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

Ten eerste, omdat het niet verplicht is. Ten tweede, het schijnt dat zelfs de verlichting van auto's bijdragen aan de opwarming van de Aarde en zullen er mensen zijn die er bewust voor kiezen om overdag geen verlichting te gebruiken. Ten derde, zullen er ook mensen zijn die erg zuinig zijn en alles wat je gebruikt, kost geld. Dus ook je autolampjes. En ten vierde....gewoon vergeten!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Simpelweg omdat het niet altijd nodig is om overdag met licht aan te rijden.
Dat blijkt ook wel, want het is niet verplicht.
Je doet je licht aan wanneer het veiliger is om met licht te rijden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vroeger, zo'n 150 jaar geleden, toen ik rijlessen volgde, hoefde je de verlichting niet aan te doen overdag. Waarom zouden we dat nu dan wel doen als het niet verplicht is? Ik doe het zelf sinds enkele jaren trouwens meestal wel automatisch zodra ik de auto heb gestart, behalve als de zon hoog aan de hemel staat. Waarom ik het nu wel doe? Omdat mijn dochter dat zo geleerd heeft en ik heb het overgenomen. Dat is hetzelfde als op een rotonde richting aangeven als je driekwart rond wil rijden. Dat heb ik vroeger ook niet geleerd, maar ik doe het nu wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nieuwe auto's doen het licht bijna altijd vanzelf aan, zeker de Scandinavische merken, en Franse auto's. Ik heb zelf de indruk dat vooral oudere chauffeurs de lichten niet aan hebben, vaak ook wat oudere auto's.

Er zijn mensen beweren dat het zonde is met licht aan te rijden, want dat kost meer benzine (en dat klopt ook). Toch ben ik daar snel klaar mee: fietsen kost nog minder benzine, en thuisblijven ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je tweede alinea begrijp ik niet. Gegeven het feit dat je ergens met de auto heen gaat, is er toch niets mis mee om zuinig te rijden? Wat jij zegt is zoiets als beweren dat je vooral het licht op je zolder het beste kunt laten branden als je er niet bent, omdat je 's avonds het licht ook aandoet in de woonkamer waar je wel bent. Bij zonsondergang gaan slapen en daarom nooit licht aanhebben in huis is immers nog zuiniger dan alleen het licht op die lege zolder uitdoen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
om die laatste reden hebben we de zomertijd uitgevonden.
Je doet je lichten aan ivm veiligheid, met energiebesparing heeft het niets van doen. Als je wilt energiebesparen, wat een goed iets is, kun je dat beter niet ten koste van je veiligheid doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb nog nergens een onderzoek gezien waaruit blijkt dat het in Nederland de veiligheid verhoogt om op klaarlichte dag met dimlicht aan te rijden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@poepmolecuul: ik snap wat je bedoelt met energie sparen.. licht aan kost wellicht 3,50 € meer per jaar (maar een ongeluk altijd nog meer). Hoeveel volkstammen met regen zonder licht rijden, die besparen in ieder geval niet op ding: ergenis. ;-)
Het is al gezegd, maar het is niet verplicht. Uit onderzoek is niet duidelijk of het veiliger is.
Als alle auto's met het licht aan zouden rijden worden de motorrijders (waarbij het verstandiger is met licht aan te rijden) weer een kwetsbare verkeersdeelnemer.

Ik heb tot voor kort ook altijd met licht aan gereden, maar de lampen die tegenwoordig gebruikt worden zijn ontzettend snel defect.
Of ik nu de Philips nightlight, bluevisions gebruik of bouwmarkt verlichting, binnen 1 jaar gaan ze allemaal defect bij deze en mijn vorige auto.

Het is waarschijnlijk goedkoper om nieuwe units met ledverlichting in te bouwen dan steeds nieuwe lampjes (per 2) te kopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In mijn geval voer ik overdag bewust geen verlichting. Ik ben motorrijder en oorspronkelijk hadden alleen de motoren overdag de verlichting aan, zodat je overdag ook snel motoren van auto's kon onderscheiden.
Helaas is dat tegenwoordig, met iedereen die onnodig lichten voert, niet meer onderscheidend.

Maar toch, met die achtergrond voer ik (nog steeds) geen verlichting als ik overdag met de auto rij en het zicht goed is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nog even de Belgische situatie : vanaf 1/1/2011 zal het voor nieuwe auto's verplicht zijn om daglichten te hebben wegens invoering Europese richtlijn. Dit wist mijn garagist mij te vertellen. Recentelijk heb ik zelf een nieuwe auto gekocht en (gelukkig) kan ik nog instellen om ze permanent af te zetten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een maatregel die Neelie Kroes destijds heeft ingevoerd. Ik had altijd de indruk dat het ""eigenlijk"" nog steeds moet, maar de meeste mensen vinden het zinloos en kiezen ervoor om bij helder licht, geen autolampen te laten branden.
Er wordt niet op bekeurd, dus die twijfel over zin of onzin zal ook bij de overheid bestaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat gewoon niet verplicht is.
Ten zij het zicht dermate slecht is dat het veiliger is om wel verlichting te voeren.
Je spaart er je lampen mee,en ook je dynamo.
Door de verlichting aan te zetten verbruikt ook je auto meer brandstof.
Zolang het niet nodig is zet ik mijn verlichting niet aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je dynamo kun je niet "uitzetten", die draait sowieso mee met de brandstofmotor. De brandstofbesparing is echt minimaal, als het je daarom te doen is, kun je beter 1x per week de fiets pakken. De besparing van lampen is in mijn ogen zo absurd, dat ik er maar niet op in ga ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zeg ook niet dat je de dynamo uit kunt zetten,want die loopt altijd.
Maar als je de verlichting aanzet ,dan zakt je motor in toerental,en verbruik je toch meer energie.
ik heb altijd mijn verlichting aan, omdat ik met rijlessen geleerd heb voor het starten mijn lichten aan te doen. Ik kan me ook verschrikkelijk ergeren aan mensen die vinden dat het nog niet nodig is, terwijl de situatie dusdanig is dat het moeilijk is om dat soort mensen te zien. Bedenk, jij kunt het nog niet nodig vinden, maar een andere weggebruiker kan er heel ander 'zicht' op hebben. Uiteindelijk voer je verlichting om gezien te worden, toch?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veel automobilisten zullen overdag hun licht niet aandoen omdat het niet verplicht is. In tegenstelling tot bv. Zweden. Het argument dat rijden zonder licht zuiniger en dus beter voor het milieu is, is niet relevant, dat verschil is zo miniem dat het niets uitmaakt. Daarentegen is de verkeersveiligheid in hoge mate gediend bij het aanzetten van de verlichting overdag, tegenliggers vallen veel sneller op en de afstand is ook makkelijker in te schatten. Het argument dat de auto-accu dan sneller leegloopt gaat ook niet op, zolang de motor draait komt er veel meer stroom in de accu dan dat de lampen eruit trekken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het niet verplicht is. het is zelfs zo dat verlichting van auto’s bijdragen aan de opwarming van de Aarde
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat het niet verplicht is en vaak ook niet nodig. Echter, wanneer het wel nodig is (laagstaande zon, schemering, regen, onoverzichtelijke wegen, hoge snelheden), doen mensen hun lichten ook niet aan ('ik zie toch alles' maar er niet bij stil staan of ze zelf wel gezien worden).

Ik rij ALTIJD met licht. In sommige landen word je dan weer vreemd aangekeken (seinende mensen), omdat het daar bijna verboden is.