De meeste auto's hebben ongeveer een zelfde overbrenging voor de 1 als voor de achteruit. Wat resulteerd in eenzelfde topsnelheid in beide versnellingen.

Dit kan echter dan nog grote verschillen per auto (of merk) geven. Maar ik zou rekenen op een gemiddeld maximum van 40 km/h.

Toegevoegd op 14-05-2009 16:17:12
Ik heb zojuist even de overbrengverhoudingen van een hele standaart (oude) versnellingsbak: de Volkswagen Kever.
1e versnelling 3,78 :1
2e versnelling 2,06 :1
3e versnelling 1,26 :1
4e versnelling 0,93 :1

Achteruit 3,61 :1

De 1 in de vooruit en de achteruit komen dus wel degelijk overeen. Dit is tegenwoordig ook nog zo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

De achteruit is ongeveer hetzelfde als de eerste versnelling... Zo hard als hij in zijn één rijdt, rijdt de auto ook achteruit...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gewoon uitproberen...
met een oud dafje (pedaalemmer met jarretel aandrijving) heb ik zo'n 80 gedaan...

Toegevoegd op 09-05-2009 00:07:50
variomatic...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Xinix zegt het goed.
Uitzondering zijn auto's met een volcontinue transmissie,
zoals de DAF vroeger. Die konden even snel achteruit als vooruit. Dat werd uitgebuit in 'wedstrijden achteruitrijden' bij de TROS.
Plaatje bij antwoord
AWM
14 jaar geleden
Ha, die BvB;

Xinix zit er heel dicht bij; de meeste auto's hebben een overbrenging die iets korter is dan de I, de bereikbare snelheid zal dus net iets onder de maximum snelheid in de laagste vooruitversnelling zijn. Met uitzondering van de DAFjes en de Volvo 343 automaat dan natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bijna elke auto heeft een andere transmisie en andere vertanding. het hangt er vanaf hoe groot de vertanding is. hoe korter hoe langzamer hoe langer hoe sneller. net als een lamborgini die hier afgebeelt is hij kan blijkbaar 112 achteruit en heeft natuurlijk een hoogere topsnelhijd dan de gemidelde auto .dat komt omdat de vertanding van een lambo dus grooter is en dus ook harder kan