banden betekenis 165/70 r14? R14 = 14 inch 165 = breedte maat band 70 = hoogte band tot velg

Moet ik dezelfde hoogte aanhouden voor nieuwe band? ivm. snelheid?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
6.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gelijk profiel, diameter en breedte alsmede draagvermogen per as is aan te bevelen.
Denk bij veranderingen aan de maten om de ruimte in de wielkasten of bodemvrijheid bij volle belading.

Het beste antwoord

Nee, je hoeft niet dezelfde bandmaat aan te houden.
Ik heb gereden met een andere maat winterband als zomerband.
Wel van belang is dat de afrolmaar vrijwel gelijk is ivm afwijkingen snelheidsmeter , km teller ed.
Zo is de afrolmaat van een 175/60 R14
1794 mm en van een 195/55 R14 1808 mm, een verschil van slecht 0,6% en daarmee te accepteren omdat het verschil in omtrek kleiner is dan dat van slijtage. En zeker kleiner dan de gemiddelde afwijking van snelheidsmeters.

Let er wel op dat een andere bandenmaat tevens betekent dat er een andere velg op hoort.

ps. De betekenis van de tekens op de band zijn al uitgelegd. Vooral grappig is dat de breedte van de band in mm gaat en de velg diameter in inches...engelse en europese maten door elkaar dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het moet niet. Maar met een andere bandhoogte krijg je wel een afwijking in je snelheidsmeter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1 Merk
2 Profielaanduiding / Bandtype
3 Breedte van de band in mm
4 Verhouding van de bandhoogte/bandbreedte in %
5 Radiaalbanden
6 Doorsnee van de velg in inches
7 Kenmerk voor de draagkracht van de band
8 Snelheidscategorie
9 Tubeless (Banden zonder binnenband)
10 Productiedatum (XX = Week, X = Jaar, +lt; = 9. Decade)
11 Slijtage index (Tread Wear Indicator) (1,6 mm)
12 Toegevoegd aan banden met een verhoogde draagkracht (Re-inforced)
13 Aanwijzing over toepasbaarheid in de winter (op winter- en all-year banden)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dat hoeft niet je kunt er zelfs een beetje mee spelen. Je kunt als je op je navigatie kijkt redelijk zuiver zien hoeveel je teller afwijkt en dan kun je uitrekenen wat de perfecte maat zou zijn wat je teller betreft.
Los daarvan.
Wil je meer kracht dan ga je iets kleiner wil je minder toeren dan ga je wat groter.
Wil je sportief ga je platter wil je comfort ga je hoger.
Let wel op iedere velg heeft ook een breedte en daarbij behoort een maximale bandbreedte. En natuurlijk moet ook alles nog in de wielkast passen zonder iets te raken.