Boot in het water laten liggen in de winter, is dat verstandig?

Ik heb een polyester speedbootje van 4.5m zoals te zien is op de afbeelding. Ik kan me boot niet uit het water halen i.v.m het niet in bezit zijn van een trailer.

Ik kan hem wel lenen en dan van de trailer af rollen en op de kant laten liggen met de motor eraan. want me vader wil de motor er niet afhalen omdat deze veel te zwaar is en gewoon te veel werk is om hem thuis te krijgen en weer terug.

Kan ik dan gewoon me boot in het water laten liggen en me motor omhoog doen, zodat deze het water niet raakt?

Wat moet ik verder nog doen om te zorgen dat er niks kapot gaat??

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Boten
24.4K
svetivlas
6 jaar geleden
En ben je dan niet bang dat anderen de motor er wel afhalen als het donker is? Tenzij je de boot ook in de winter regelmatig gebruikt, lijkt het me niet verstandig hem het winterseizoen buiten te houden.
Geeft flinke startproblemen na de winter en moet misschien naar de dealer.
Een BB motor hoort in de winter in de garage te liggen vind ik.

Het beste antwoord

Mijn boot ligt ook op een dergelijke manier aan de steigers... maar in de winter haal ik hem altijd uit het water.

Vooral bij vorst en als het water bevriest kan er veel schade worden gemaakt aan de boot.

Verder ervan uitgaande dat de lig plaats van de boot in verbinding staat met een rivier is er kans op een wisselende waterstand. Het touw waarmee de boot vast ligt kan te kort zijn... met alle gevolgen van dien!

Dus mijn advies, leg de boot in de winter op de trailer!

Toegevoegd na 8 minuten:
Sorry, las erover heen dat je geen trailier hebt.

Maar voor je eigen rust denk ik dat het beter is de boot op de kant te leggen. Dan weet je zeker dat je geen beschadigingen en problemen hebt in het voorjaar! Dus leen een trailertje. En het is maar een halve dag werk.

Als je wel besluit de boot te laten liggen, in ieder geval de motor omhoog zetten. Als deze bevriest is die kapot of gewoon slecht! Dus voorkom dat!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Je boot laten liggen en je motor omhoog doen is niet goed voor je motor. Als je deze tussen gebruik niet rechtopstaand of met de stuurhendel boven opslaat kan er olie ontsnappen wat schadelijk is voor de motor.

Om je tweede vraag te beantwoorden: bij vriestemperaturen zet water uit in ijs wat een lager soortelijk gewicht heeft waardoor de boot letterlijk kan scheuren (geplet door het uitdijende ijs wat meer 'ruimte' inneemt dan in vloeibare toestand). Je kunt je boot dan beter gewoon op de kant leggen en de motor er vanaf halen. Leg de boot op zijn kop (met een zeiltje erover) omdat bij langdurige blootstelling aan weer, wind en zon het polyester kan vervormen onder zijn eigen gewicht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb dus geen trailer en kan de boot dus alleen gewoon op de kant leggen zonder trailer. Ook kan deze niet op de kop i.v.m het ruitje wat erop zit. De motor wil me vader er niet afhalen omdat het te veel werk is.. eraf halen > auto in tillen > uit de auto tillen en in de schuur zetten > volgend jaar weer terug.. en dat wil hij dus niet doen :(
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je zal toch niet alleen afhankelijk zijn van je vader? Probeer wat te regelen met een paar vrienden, daar heb je je vader niet voor nodig. Als je na de winter met dure schade zit en je kan de boot niet meer gebruiken, kost het allemaal veel meer.
+1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Etab, waarschijnlijk omdat zeker de helft het niet zo nauw neemt met de verzorging van hun boot? Vaak gewoon gemakzucht, meestal komen ze er mee weg maar als je ze bij benadering zou vragen wat beter was zullen deze mensen ook gewoon zeggen dat op de kant minder kans op schade betekend. Daarnaast heeft een deel van die helft stalen sloepen die minder snel beschadigen door ijs van buitenaf.
je kan hem in het water laten liggen, bij ons blijven van de 25 boten er 20 in het water, ook kleine polyester boten.
maar pas op dat er in je boot geen water is, en dat er geen kans is dat het ijs gebroken word van de winter, dan MOET hij op de wal.
je motor kan er achter blijven, pak hem goed in, niet in het water laten hangen, en ik zou voor de zekerheid de staartstukolie vervangen voor het gaat vriezen.
ik had een wat oudere motor, en daar was wat water in het staartstuk gekomen, en met de vorst zet dat uit, en m,n staartstuk niet meer te repareren, slopershoogte dus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die motor er gewoon afhalen en boot in het water laten liggen?
Heb ik jaren met mijn bootje gedaan.
Dit jaar blijft mijn boot ook weer gewoon in het water liggen (IS wel aanzienlijk groter dan de jouwe)
Dat polyester kapot gaat door uitzettend ijs is helemaal niet zo dat ijs kan genoeg naar andere kanten weg.

Het is enkel niet het beste om die motor erop te laten zitten. Maak van hout een rekje en zet hem deze winter in de schuur, lekker droog.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
- De boot uit het water halen. Zet hem op trailer of bok.
- Motor omhoog en de motor een winterbeurt (laten) geven.
- Zorg dat er geen water in de boot komt (blijft).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is dus allemaal het probleem, heb geen trailer en me vader wil me motor er niet afhalen. Dus hij moet in het water blijven. Alleen wat moet ik dan nog in mijn motor doen? antivries ofzo... verder pak ik hem gewoon goed in en doe hem omhoog