Wat is het verschil tussen een duwboot en een trekboot?

Of is een duwboot een trekboot als die aan de voorkant van het schip vaart en visa versa..

Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Boten
5.3K

Antwoorden (4)

Een trek boot heeft een scheppe voorkant en een duwboot heeft een platte voorkant deze platte voorkant kan dan makkelijk tegen de schuiten worden aangelegd.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En een duwboot is gemaakt om grote vierkante bakken zonder voortstuwing voort te bewegen, deze zit achteraan en bestuurt zo de de bakken, redelijk goedkoop kan zo veel vracht verscheept worden. Soms zit er in de bakken een zij schroef om mee te sturen maar jiet voor de voortstuwing. Ze worden in de regel op de binnenwateren gebruik en kunnen grote lengten en breedtes hebben door breed te koppelen en in de lengte,
In europa zullen ze in algemeenheid alleen innde lengte koppelen. Een sleepboot of trekboot, trekt allerlei varende objecten, boortorens, schepen enz. Die zelf nog stuur bewegingen kunnen maken. Sleepboten worden overal ingezet, op binnen wateren en zeeen/oceanen.
ronron1212
9 jaar geleden
sleepboten trekken niet altijd varende objecten die zelf een stuurbeweging kunnen maken.
Duwboten worden in Europa alleen in de binnenvaart gebruikt. In de Verenigde Staten en Japan worden ze ook op zee gebruikt bij het vervoer van sea barges, zeelichters.

Sleepboten ("sleepboot" is de juiste term voor wat jij een "trekboot" noemt) bestaan in diverse varianten en worden breder ingezet dan duwboten. Zo worden er sleepboten gebruikt op zee, aan de kust, in havens en op de rivieren, dus in de binnenvaart. Zie voor meer informatie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Sleepboot#Types.

Een sleepboot is volgens http://nl.wikipedia.org/wiki/Sleepboot een relatief klein schip met een groot motorvermogen en een speciale trekschroef of schroeven dat wordt gebruikt in de sleepvaart.

Deze tekst op http://nl.wikipedia.org/wiki/Sleepboot geeft duidelijk verschillen en overeenkomsten aan:

"Binnenvaartsleepboot

Dit type sleepboot opereert in havens en op de rivieren. Er bestaan globaal een drietal typen. De eerste en oudste is de conventionele sleepboot, daarnaast de duwboot welke dus een object opduwt en een tussenvariant, de duw/sleepboot. Dit treffen we vaak aan bij oudere sleepboten die op deze wijze multi-functioneel en dus beter inzetbaar zijn. Het voordeel van de duwboot is dat het schroefwater vrij weg kan stromen, terwijl bij een conventionele sleepboot dit - gedeeltelijk of geheel - tegen het te slepen object stroomt waardoor extra weerstand ontstaat en dus meer vermogen nodig is voor hetzelfde resultaat."

Op http://nl.wikipedia.org/wiki/Duwboot vind je verder onder meer deze informatie:

"Een duwboot is een schip dat zelf geen lading vervoert, maar als aandrijving werkt voor 2, 4 of 6 grote, bijna vierkante stalen bakken (de zogenaamde "duwbakken") met lading. Deze wijze van vervoer wordt met de term duwvaart aangeduid."

en

"Duwvaart in Nederland

In 1956 werd de duwvaart in Nederland geïntroduceerd door het baggerbedrijf R. Boltje & Zonen NV uit Zwolle. Met de sleepboot Amazone liet het bedrijf zien dat met een sleepboot zowel het slepen als wel het duwen van een geladen bak mogelijk was. Dit idee werd als snel overgenomen, want bij het in onbruik raken van sleepschepen werd bij de meeste sleepboten de voorsteven/kop aangepast, om als duwboot dienst te kunnen gaan dienen. Verder zijn er ook binnenvaartschepen waarvan de voorsteven geschikt is om een duwbak aan te koppelen, waardoor er meer vracht vervoerd kan worden.".

Soms is dus aanpassing van de voorsteven/kop van een sleepboot nodig om als duwboot dienst te kunnen doen.
9 jaar geleden
Bordensteker
9 jaar geleden
+
In uw antwoord staat de zin: “Dit idee werd als snel overgenomen, want bij het in onbruik raken van sleepschepen werd bij de meeste sleepboten de voorsteven/kop aangepast, om als duwboot dienst te kunnen gaan dienen.” In dit verband voeg ik dan hier nog het weetje toe, dat een “sleepschip” een bemand (binnenvaart)vrachtschip is zonder eigen voortstuwing, en bedoeld om te worden gesleept.
Met zoeken op afbeeldingen en met dat woord ging er voor mij een nieuwe wereld open. Ik heb ze vroeger zelf nog gezien, maar nooit nauwkeurig bekeken, en het meestal opvallend grote roer is destijds ook aan mijn aandacht ontsnapt. Een schip zonder het effect van een draaiende schroef heeft een relatief groot roer nodig.
Het woord “riviersleepboot” viel nu ook ineens op zijn plaats.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ik heb jaren gevaren top geantwoord +je van mij
duw boot duwt

trek boot trekt
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het begrip trekboot - of trekschuit - is eigenlijk iets van vroeger. Het komt uit de binnenvaart. Toen vroeger relatief kleine bootjes nog niet voorzien waren van een zelfstandige aandrijving, werd veelal gebruik gemaakt van paarden. Deze paarden liepen dan op de wal en waren met touwen verbonden aan de "schuit". Zo werd de boot voortgetrokken. Vandaar de benaming "trekboot - of trekschuit". Dit gebeurde natuurlijk over relatief korte afstanden om bijvoorbeeld landbouwproducten naar de veiling te brengen e.d.