ik ben 43 jaar en heb reuma. het fietsen wordt mij te zwaar en ik wil een spartamet. ik had ooit een certificaat moet ik nu examen doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Voor de spartamet heb je een bromfietscertificaat nodig. Dus als je dat al had, moet je kijken naar de geldigheid daarvan. Als je een autorijbewijs hebt dat geldig is, hoef je sowieso niet opnieuw examen te doen.

De andere optie is al genoemd hier: een fiets met trapondersteuning. Tegenwoordig zie je de ouderwetse spartamet eigenlijk niet meer, omdat een fiets met trapondersteuning voor de meeste mensen prettiger én beter is. Bij een spartamet hoef je niet mee te trappen, dus doe je dat vaak ook niet. Een elektrische fiets versterkt je eigen trapkracht, je moet dus blijven trappen, het gaat alleen veel lichter. Dat is zeker als je reuma hebt, veel gunstiger omdat je meer in beweging blijft. Bovendien is een spartamet zónder de motor aan eigenlijk te zwaar om te kunnen trappen, en zijn de moderne elektrische fietsen een stuk lichter. Bijkomend voordeel is dat je er geen bromfietscertificaat voor nodig hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het certificaat is niet meer geldig, dit had al lang omgewisseld moeten zijn voor een rijbewijs, verder mooie aanvulling op de fiets met trapondersteuning.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die dingen zijn ERG prettig en inderdaad, ideaal om toch in beweging te blijven als het niet meer zo soepel gaat.

Andere antwoorden (3)

Als je ooit een certificaat had hoef je niet opnieuw examen te doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eigen ervaring.
voor een spartamet heb je toch geen certificaat nodig. Is gewoon een fiets met hulpmotor, daar mag iedereen op fietsen
12 jaar geleden
als je een autorijbewijs hebt is dat niet nodig, anders zul je een brommerrijbewijs moeten halen, je bent te laat om je certificaat om te ruilen voor een rijbewijs.

Toegevoegd na 27 minuten:
je kunt er ook voor kiezen een fiets met trapondersteuning te nemen waar je geen rijbewijs voor nodig hebt, of wellicht een scootmobiel aanvragen, daar heb je er ook geen voor nodig.