hoe oud moet je wezen om in portugal op een scooter te reiden?

ik ga naar potugal volgende week en beschik niet over een centifikaat dus hier mijn vraag

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
15.6K
Amadea
8 jaar geleden
Zonder rijbewijs mag jij sowieso niet op een scooter rijden, ongeacht hoe oud je zou zijn.

Antwoorden (2)

Je moet minimaal 18 jaar zijn en 1 jaar rijervaring hebben, ook heb je een geldig rijbewijs nodig.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Die 1 jaar rijervaring is een zelfverzonnen regel, niet een algemeen geldende.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb nog nooit meegemaakt dat er niet werd gekeken naar hoe lang je in bezit was van een rijbewijs, bij het huren van een vervoermiddel. Als je hem net hebt, is de kans bijna uitgesloten dat je een scooter mee krijgt. Niet zelfverzonnen dus, maar uit eigen ervaring en toevallig ook gevonden bij de eerste de beste site die ik opende.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Maakt niet uit het is een regel die sowieso alleen maar zou gelden als via een verhuurder die die regel hanteert gehuurf wordt. Als dat niet het geval is, is die regel al helemaal niet van toepassing.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je gaat 100% uit van verhuur. Dat is geen gegeven uit de vraag.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Klopt, ik ga uit van een scooter huren. Lijkt me ook niet zo gek in deze periode, waarin veel mensen op vakantie gaan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ben nu ook op vakantie en dan leen ik heel vaak een auto, zit bij familie van vriendin. Dan gelden de normale regels, niet de door verhuurders verzonnen regels. Zo zijn er nog meer gevallen te bedenken (emigratie+koop bijvoorbeeld).
In Portugal mag je vanaf je 14de een scooter(bromscooter) rijden nadat een test is afgelegd. Als je al een Nederlands rijbewijs hebt hoef je die test niet af te leggen.

http://www.expatsportugal.com/forum/viewtopic.php?t=6021

moped staat voor bromfiets waarvoor hetzelfde geldt als een bromscooter.

Toegevoegd na 2 minuten:
Als je van plan bent een scooter te huren zal je navraag moeten doen bij het desbetreffende verhuurbedrijf, om te kijken welke regels zij hanteren om verhuur toe te staan.

Toegevoegd na 1 uur:
https://en.wikipedia.org/wiki/Moped

14 jaar met AM op rijbewijs.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Amadea
8 jaar geleden
Dat één persoon dit op een forum in het jaar 2008 beweert bewijst niet dat het zeven jaar later in dat land nog steeds werkelijk geldt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Amadea
Hebben we reden om aan te nemen dat het anders is, dan kan je die reden in de reacties kwijt, kan ik mijn antwoord aanpassen. Ik zeg toch nergens dat het hiermee waterdicht bewezen is? Wat is dit voor vreemde reactie?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
https://www.tispol.org/guides/portugal.pdf Weet niet hoe oud dit document is als er nieuwere regels zijn graag een link.
Amadea
8 jaar geleden
Een moped is geen scooter.
Er staat trouwens in "This document was last revised on 1 April 2014".
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Amadea Een moped is geen scooter.
Anders lees je even de verduidelijking in mijn antwoord.Heb helemaal uitgelegd wat een moped is. En hoe een bromfiets en een bromscooter hetzelfde zijn voor de wet. Aangezien de vrager niks gespecificeerd heeft en over een certifikaat spreekt heb ik aangenomen dat bromfiets/bromscooter hiervan toepassing is, en die aanname uitgelegd. Een scooter is alleen de vorm. De motor en/of begrenzing geeft aan onder welke klasse je hem moet scharen voor de wet. Ik ben uitgegaan van bromscooter/bromfiets. Er staat trouwens in "This document was last revised on 1 April 2014".
Dan hebben we dus alleen nog kans dat het dit jaar verandert is. Ik neem aan dat je nu overtuigd bent dat het 14 jaar is?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Misschien is het handiger als je anders het tegenbewijs probeert te voeren. Aan de hand van links.