Mag je maximale constructiesnelheid boven de 45 km/h liggen wanneer je een AM rijbewijs hebt?

Ik wil misschien een Simson S50 kopen. Deze (bromfiets?) heeft 50cc maak kan 60 km/h halen. Als ik de bromfiets echter niet op voer en de maximale snelheid 60 km/h is, kan ik dan een boete krijgen als ik alleen een AM rijbewijs heb?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.5K
Amadea
8 jaar geleden
Nee, dat mag alleen op een daarvoor bestemd crossterrein. Maar niet op de openbare weg.

Het beste antwoord

Deze Oostduitse tweewieler bestaat nog in zijn oorspronkelijke vorm dankzij een nationale uitzondering op EU-regelgeving.

Het is een gevolg van het gescheiden verleden van de beide Duitslanden. In de DDR mocht een ‘Kleinkraftrad’ (zeg maar een iets snellere bromfietsklasse) destijds 60 km/h halen. Deze uitzondering geldt in Duitsland, en vrijwel zeker alleen daar. Een Duitser zal er op vakantie ook mee in Nederland mogen rijden, mits op zijn Duitse kenteken en verzekering, en daarbij moet hij in Nederland dus het gas niet helemaal opendraaien. Maar Westduitse brommers (Mopeds) hebben nooit zo snel gemogen!
Zo is er in Spanje een minimumleeftijd voor brommerrijden van 15 jaar; dat is wel een ander onderwerp, maar óók een nationaal (half*) vastgehouden afwijking op de geharmoniseerde Europese regels betreffende bromfietsen. (*Half, omdat het minimum in Spanje eerst 14 jaar was!)

Bovenstaande haal ik uit de Duitse Wikipedia, waarvan de volledige tekst luidt: "Das S 50 kann in Deutschland trotz der Höchstgeschwindigkeit von 60 km/h als Kleinkraftrad mit einem Versicherungskennzeichen zulassungsfrei gefahren werden (Führerscheinklasse AM). Dies gilt entsprechend der Ausnahmeregelungen in Einigungsvertrag[1] und Fahrerlaubnisverordnung.[2] Nach DDR-Recht waren Kleinkrafträder auf 60 km/h begrenzt, entsprechend der Übergangsregelung gilt dieses Recht weiterhin für Fahrzeuge, die bis zum 28. Februar 1992 erstmals in Verkehr gekommen sind."
https://de.wikipedia.org/wiki/Simson_S50#Eigenschaften (zonodig doorscrollen naar ‘Eigenschaften’)

Stel nou dat jij hem van een 'oostduitse' vriend koopt. Dat zou nog moeten kunnen, maar zie hem hier maar eens op een Nederlands kenteken te krijgen. Dat gaat de RDW niet klakkeloos doen.
En dan gaat een verzekering afsluiten ook niet lukken. Los nog van de juridische problemen die je kunt krijgen als het nu door de mazen van het net zou glippen en ze komen er later achter. Bijvoorbeeld op een rollenbank!

Dit is een zeer specialistische vraag, en ik raad je aan om je tot de RDW te wenden (en eventueel daarna tot de verzekeraar van je keuze.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
erg bedankt voor dit uitgebreide antwoord!

Andere antwoorden (1)

De constructiesnelheid mag niet meer dan 5 km boven de (hoogste) wettelijk toegestane maximumsnelheid liggen.

Toegevoegd na 6 minuten:
Meet de bromfietsrollentestbank 60 km/uur dan gaat er een meetcorrectie van 6 km vanaf. Vanaf die gecorrigeerde snelheid van 54 km/uur kun je een boete krijgen vanuit de rollenbanktest.

Toegevoegd na 21 minuten:
Dus: ja, het is wettelijk een bronfiets (max. 49,9 cc) en je mag er dus op rijden met AM en ja, je kunt een bekeuring krijgen als de rollentestbank een ongecorrigeerde snelheid van 60 km/uur meet.En natuurlijk als je zelf harder rijdt dan het wettelijke maximum.
Computoon