Mag je muziek luisteren op een snorfiets ?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat mag wel, maar wees je er dan wel extra van bewust dat je minder meekrijgt van de omgeving. Ik zie regelmatig mensen op gewone fiets met koptelefoon op die verder niks horen, dus ook geen ambulance of politie die er met hoge snelheid aankomt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Luisteren wel . Maar met je oortjes in kan je het verkeer om je heen niet horen . Eigenlijk ook bij fietsers die met die oortjes in rijden levens gevaarlijk .

Antwoorden (1)

In het Reglement verkeersregels en verkeerstekens kan ik daaromtrent het volgende vinden:

Artikel 28: Bestuurders mogen slechts geluidssignalen en knippersignalen geven ter afwending van dreigend gevaar.

Artikel 57: Bestuurders van een motorvoertuig, bromfietsers en snorfietsers mogen met hun voertuig geen onnodig geluid veroorzaken. ( De boete voor onnodig geluid / lawaai veroorzaken bedraagt momenteel €250 ).

Artikel 61a: Het is degene die een motorvoertuig, bromfiets, snorfiets of gehandicaptenvoertuig dat is uitgerust met een motor bestuurt verboden tijdens het rijden een mobiele telefoon vast te houden.

Als het op de verkeersregels aankomt wordt een snorfietser verder in principe gelijkgesteld aan een fietser. Hieruit valt te concluderen dat je op een snorfiets rijdend ondertussen naar muziek mag luisteren indien dat niet gebeurt door het in de hand houden van een mobieltje en als het geen onnodig lawaai produceert.