Welke crossbrommer is het beste ???

Hallo

Ik ben nu 14 dus als ik 16 ben heb ik genoeg geld gespaard voor een crossbrommer. Maar ik heb geen flauw idee welke een goeie is. Ik ga er elke schooldag mee naar school rijden. Dat is is minder dan 5 km. Hij mag er best een stoer uitzien. Rond de 45 k/m vind ik zelf prima maar t mag best harder.
Mijn budget is rond de 1500 euro.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
20.1K
Amadea
7 jaar geleden
Volgens mij mag je met een crossbrommer niet om de openbare weg rijden. Die is alleen om te crossen op speciaal daarvoor bestemde stukken grond.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je kan niet vragen om de beste als je een budget hebt. Wat nu als de beste 4000 euro kost?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Amadea die zijn gewoon straatlegaal te krijgen: http://www.motorpromo.nl/webshop/dirtbikes-motorcross/straatlegale-dirtbikes-50cc-t_m-250cc.html
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik had paar jaar terug een Derbi Senda SM Xtreme. Vond ik erg prettig en betrouwbaar. Ziet eruit als crossbrommer. P.s. je mag volgens de wet niet harder dan 45. Ook al rijd je het nooit, als de brommer het kan ben je al fout.

Antwoorden (1)

Welke het beste is is natuurlijk moeilijk te zeggen; dat is een kwestie van persoonlijke voorkeur.
Voor 1500 euro zal een nieuwe crossbrommer niet lukken, tenzij je een (onbetrouwbare) Chinese viertaktbrommer wil.

Op Marktplaats zal je een heleboel Derbi's tegenkomen en eventueel een aantal Rieju's en Yamaha's. Dit zijn allemaal tweetaktbrommers en veelal uitgerust met een het welbekende en betrouwbare AM6 motorblok.
Echter zullen veel van deze tweedehands exemplaren erg versleuteld zijn en eventueel veel te hard lopen (denk aan 80 km/u e.d.)
Dit heeft ook nadelige gevolgen op de levensuur en betrouwbaarheid van de brommer.

Het is dus belangrijk er op te letten dat een tweedehands brommer (vrijwel) standaard is en niet al te erg versleuteld/opgevoerd is.
Voor jou budget is er vast wel een mooie tweedehands brommer te vinden.

Een aantal goede voorbeelden zijn:
Derbi Senda/DRD Racing/Extreme (allemaal goed spul)
Rieju MRT/SM
Yamaha DT
Honda MT/MX (oldtimers, begin hier alleen aan als je er verstand van hebt)
KTM
Beta RR
Aprilia SX

Welke brommer de beste is hangt af van jou persoonlijke voorkeuren. Iedereen zal een andere brommer als de beste aanwijzen.
Er zijn weinig slechte brommers, zolang ze (in geval van een tweedehandse) niet al te veel kilometers hebben gemaakt en niet al te erg versleuteld zijn.

Nogmaals, voor dit budget raad ik je niet aan naar een nieuwe crossbrommer te kijken.
De goedkope, Chinese crossbrommers zijn nog niet zo lang op te markt en lijden daarom nog veelal aan kinderziekten. Misschien is dit over 2 jaar anders, maar daar valt nu moeilijk over te oordelen.
Mocht je toch een scooter willen, dan is dit (op dit moment) wel mogelijk: voor ongeveer jou budget kun je een prima (maar niet zo sportieve) Kymco Agility (bijvoorbeeld) aanschaffen.