hoe lang gaan banden gemiddeld mee.

Ik heb mijn fiets nu meer als een jaar ik rij er meer als 100 km per week mee maar heb mij banden nog niet vervangen ze zijn ook nog aardig goed. Maar vanaf hoeveel km is de kans groter dat ze kunnen gaan klappen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Fietsen
4.5K

Het beste antwoord

De karakteristieken van banden gaan achteruit dmv
het gebruik en de weersinvloeden.
Te denken valt aan vocht, vorst, chemische invloeden
en zonlicht.
Het intensieve gebruik van de banden draagt daar een steentje aan bij.

Als u de banden super voordelig heeft kunnen aanschaffen
kunt u niet veel verwachten van de duurzaamheid.
Daarvoor geldt goedkoop is duurkoop.
Vaak kijkt men naar het profiel van de band en gaat men voorbij aan de ouderdom van de band.

Mbt de fietsband laat de band leeglopen en knijp op diverse plaatsen de band dubbel.
Ziet u dat het materiaal niet meer aansluit of scheurtjes en barsten vertoond, vervang dan deze band, (ook al is het profiel nog voldoende) en vervang gelijktijdig de binnenband. (mbt de fiets voor en achter vernieuwen)

Bedenk het meest ongunstigste scenario bij het uitvallen
van het materiaal op een kritieke verkeerssituatie.

Met aankoop van het materiaal gaan de duurdere
banden het langste mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Een gemiddelde kan ik niet geven en banden slijten ook van buiten geparkeerd staan (licht breekt het rubber af) en ook merk en type spelen een rol.
Heb onlangs mijn achterband bij 10.000 KM vervangen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bekijk de band eens goed!
Zodra er haarscheurtjes in het rubber gaan ontstaan is het einde in zicht....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De sterkte van de fietsband, voordat deze gaat klappen wordt bepaald door het binnenweefsel van de band.
Een punaisse of spijker of glas gaat gemakkelijk door het rubber van de band, en zodoende maakt het eigenlijk niet (veel) uit of je met nieuwe banden rijdt, of met bijna kale exemplaren. Dus als je banden er nog goed uitzien, dan hoef je nog niet te vervangen na 1 jaar; er is nog geen veroudering van je rubber.
Ter vergelijk: In mijn tijd dat ik 12.000 km per jaar met de racefiets fietste sleet ik 4 banden; na zo'n 4000 km werd de voor- en achterband gewisseld, en na 6000 km alles vernieuwd.