Hoe kan ik de trommel rem van een fiets vervangen?

De fiets van mijn vriendin (/verloofde) piept heel erg bij het remmen kan ik daar iets aan doen?

Is het te doen de rem voering zelf te vervangen? Ik ben aardig handig maar heb zelf remblokjes en geen ervaring met tromel remmen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Fietsen
6.2K

Het beste antwoord

Op onderstaande link, staat het hele reparatie proces.

Succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als het een trommelrem is en geen handrem, dan is het niet erg dat het piept. Pas geleden zelf bij de fietsenmaker geweest om dit euvel te verhelpen en die vertelde me dat het piepen niet te verhelpen is (ook niet met olie oid) en ook niet gevaarlijk is. Want dat was natuurlijk mijn tweede vraag.
Dus het geluid is wel vervelend, maar het is niet gevaarlijk!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een trommelrem zit heel anders inelkaar dan remblokjes. Ik vermoed dat het vervangen een hele klus gaat worden. Ik zou eerst even proberen een stoot WD40 te gebruiken. In de as zit waarschijnlijk een klein dopje waarmee je olie in het mechanisme kan krijgen. Piepen met blokjesremmen is op te lossen door de blokjes anders op de veld te richten, ik denk niet dat het zo werkt met trommelremmen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het probleem wordt waarschijnlijk veroorzaakt door de remschoenen. Wanneer je fiets een tijd stil heeft gestaan gaan deze remschoenen licht verharden. De oplossing hiervoor is even de remschoenen uit het wiel te halen, ze vervolgens lichtelijk op te schuren, en daarna weer terug te plaatsen. Ik heb precies hetzelfde probleem gehad met mijn brommer, en het resultaat mocht er zijn! Geen gepiep meer sinds ik het buitenste laagje weg geschuurd had.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik be het hier mee eens..+1