Hoe kan ik zien dat de ketting van mijn fiets versleten is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Fietsen
7.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Altijd de ketting EN de tandwielen vervangen, anders slijt het nieuwe 10x zo hard, zonde van het geld.

Antwoorden (6)

de ketting zal je niet verslijten, die roest eerder of slaat over, de tandwielen zijn veeeeeeeeeeeeel eerder op.. als het tand wiel erg puntige tandjes vertoon zijn ze versleten

Toegevoegd na 2 minuten:
kunt zien of je ketting versleten is door de ketting in het midden (tussen het voor- en achtertandwiel) omhoog te druken, en bij het achtertandwiel naar achteren te trekken.
Als je de ketting verder dan 0.5 cm. naar achteren kunt trekken dan is de ketting versleten.
En nee, het maakt niet uit hoe je de ketting stelt. Als de ketting echt versleten is zal deze onder elke spanning deze 0.5 cm speling hebben.

Vertrouw niet te veel op dit antwoord, maar meer op de eerste, des al niet te min vond ik het wel nodig te vertellen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een nieuwe fiets of bromfietsketting buigt heel weinig door als men hem op zijn kant vast houdt in het midden.

Een versleten ketting buigt veel meer door.
Een versleten tandwiel (voor of achter) heeft puntige scherpe tanden)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee GertB
Versleten tandwielen krijgen gewoon puntige en scherpe tanden.
de ketting verslijt idd niet zo snel.
loopt je ketting steeds van de fiets en denk je hierdoor dat ie versleten is?

kijk dan eens naar de kettingspanning. als deze te laag is (slappe ketting)loopt de ketting er makkelijker af. zijn de topjes van de tanden van het tandwiel niet meer helemaal mooi rond en/of zijn de rondingen tussen de tandwielen niet meer gelijkmatig rond maar zit er een vreemde inham aan 1 kant waar het meer is uitgesleten? dan is het tandwiel aan vervanging toe.

het vet houden van de ketting en de juiste ketting spanning voorkomt een te snelle slijtage.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een ketting slijt echt wel, en je tandwielen ook.

De gleuven in je tandwiel (dus niet de tanden) horen niet veel ruimer te zijn dan de delen van je ketting waar deze invallen. Zijn deze gleuven te ruim, dan weet je dat, of de ketting, of de tandwielen versleten zijn.

Je tandwielen horen spits te zijn, en niet stomp.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een ketting die versleten is zal langer worden. je hebt speciale meetinstrumenten in de handel, soort maatlat, die dan aangeeft dat de kettikng versleten is.
maar een andere optie is zoals al eerder geantwoord werd dat de ketting enkele millimeters kan worden opgetild. je kunt dit het beste doen bij het grote voorblad.
fiets je veel dan is het goed 1 x per jaar een nieuwe ketting te monteren, het bespaart je de meestal dure tandwielen.
succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een versleten ketting buigt meer door op de zijkant dan een nieuwe maar hoeveel dat mag zijn weet ik niet daar zijn fietsenmakers voor uitgevonden