Hoe duur is het om je fietsketting te laten spannen/inkorten?

Mijn fietsketting gaat er de hele tijd af. Ik kan hem zelf niet inkorten of spannen aangezien ik echt a-technisch ben. Hoeveel vraagt hier een fietsenmaker voor ongeveer?

Dit is puur een vraag om het te vergelijken. Ik wil echter niet opgelicht worden bij zo'n kleine handeling.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Fietsen
23.9K

Het beste antwoord

Voor een fietsenmaker is dit een karweitje van niks. Langer dan een kwartier zal hij er niet mee bezig zijn (afhankelijk van wat voor type fiets en spanmechanisme). Een nieuwe ketting erop laten leggen is wellicht een beter idee: of de fietsenmaker hem nou in moet korten of vervangen: loshalen doet hij/zij de ketting sowieso. Met een nieuwe ketting ben je langer zeker van probleemloos fietsen. Reken op een paar tientjes hooguit. En wees assertief: zeg van tevoren wat je gedaan wilt hebben en vraag wat dat kost. Vraag een prijsopgave/ spreek een prijs af, heb je achteraf geen gezeur!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hartelijk dank voor de min zonder opgaf van reden. Ik lijst hem in!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
opgaf= opgaaf
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja. Minnen kunenn ze goed hier op GV. Ik had al voorgesteld alleen te kunnen minnen met een reden. Lijkt me handiger.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nou dan hier een rede voor een min, maar ik geef er geen ter compensatie.. slijtage van de tandwielen is eerder de oorzaak van een ketting die losser gaat zitten, dan de ketting zelf, tenzij je denkt dat een fietsketting zomaar uitrekt en slap word alsof het een elastiekje is.. wiel los, spanners aandraaien tot de ketting weer wat strakker staat, wiel vast, klaar.. 5 min werk :P (en tandwielen vervangen kost meestal hetzelfde als een nieuwe 2ehands fiets..)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt Mosibfu, ik waardeer je reactie en je uitleg. Van mij een plus (maar dat gaat helaas niet bij een reactie :-)

Andere antwoorden (5)

Ik betaalde er 30 voor bij mijn fietsenwinkel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een fietsmaker vraagt daar hooguit een tientje voor. Bij mijn fiets was de ketting gesprongen. Op een nieuwe ketting van 20 euro deed hij dit zelfs gratis. Is voor een fietsmaker een klusje van nog geen 5 minuten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een ketting spannen of zelfs inkorten is het paard achter de wagen spannen.
Je schakels zijn uitgerekt en zullen nooit meer de steek van de tandwielen volgen. Het gevolg is dat de tanden bovenmatig slijten en je ook nog een set tandwielen moet aanschaffen.
Een goede fietsenmaker zal een nieuwe ketting adviseren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een fietsenmaker rekent net als een garage, al gauw 50 euro per uur.. en als ze 20 min werken, ronden ze dat vaak af naar een half uur.. heb je geen vrienden ofzo die hem even kunnen spannen? neem je een biertje als bedankje mee en ben je voor 35 cent klaar..

Toegevoegd na 1 minuut:
er is trouwens een verschil tussen een echte fietsenmaker.. en een zaak die fietsen verkoopt en je best wilt helpen.. deze heb je ook en zijn wat goedkoper, gewoon vantevoren vragen, het spannen is een klein lullig klusje, en als het meer dan 5 euro kost, ben je echt opgelicht..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nou ik ben er geen 10 min mee bezig, als ik dan 5 euro vraag, dan reken ik 30 euro per uur, 3x het minimum loon.. voor 1x het minimum loon ga ik al met plezier naar mn werk.. je mag tegenwoordig al blij zijn dat je een baan hebt he.. maar ehh, ja stel me maar voor... lol
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ er is inderdaad nogal een verschil met een fietsenmaker en een zaak die fietsen verkoopt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik heb heel wat verroeste meuk losgehaald zonder het kapot te draaien, en dan heb ik het over fietsen brommers uit de jaren 60/70, inclusief brommers die al 20+ jaar in een schuur hadden liggen roesten. verder stelde ik dus dat je niets hoeft te verwijderen, een kettingkast waar geen gat achterin zit om de ketting te spannen, haal je uit elkaar, de kanten van elkaar scheiden en je kan erbij..
beetje kruipolie op de spanners, achterwiel een beetje los onderwijl je de kruipolie laat werken, daarna neem je met een oud tshirt het losgekomen vuil/roest van de draad af, en draai je de moeren van de spanners voorzichtig LOS, en niet meteen strakker, eerst de weg van de minste weerstand, zo bescherm je je schroefdraad, gaat dit niet meteen, dan ga je 5 minuten wat anders doen! verder stelde ik dus dat er geen schakels uit hoefde, daar het de tandwielen zijn die beetje bij beetje slijten.
al met al is wat ik noem echt geen 10 minuten werk, tenzij je ervoor kiest om 10 minuten op de kruipolie te gaan wachten, en op kosten van de "klant" uit je neus gaat vreten.. Het inkorten van een ketting waar de ketting het probleem niet is, het vervangen van allerlei materialen, omdat het makkelijker is dan voorzichtig iets losdraaien, het smeren van een ketting terwijl je alleen gevraagd word hem te spannen........ wat jij nu beschrijft, bedoel ik dus met "opgelicht". afschrijving van ring/steeksleutels ... als je er netjes mee omgaat, kan je ze nog aan je achter-kleinkinderen geven, mijn eigen setje is bijna net zo oud als ik ben. vandaar dat ik zeg, meer dan 5 euro WERK is het echt niet, tenzij je inderdaad 60 euro per uur rekent voor zoiets simpels, en dan nog is het maar een 10tje.. een bus wd40 of kroon kruipolie kost ook maar 2/3 euro bij de action, en dat is genoeg voor 100 vastgeroeste moertjes.. dat is 2/3 cent per moertje, maar jij rekent waarschijnlijk 50 cent olie per moertje, en dan zit je inderdaad aan de 2 euro, een beetje ondernemer verzint op alles wel een lekkere marge.... als jij een fiets tegenkomt die dusdanig vastgeroest is, dat je het onmogelijk los krijgt zonder iets onherstelbaar kapot te draaien... dan mis je geduld, of vakmanschap, iets kapot draaien en dan vervangen is natuurlijk makkelijker dan voorzichtig werken.. helemaal als je per uur rekent, en marge op de onderdelen hebt, al dat extra werk verdient lekker.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hier word uitgegaan van een oude jaren 70 herenfiets. Sinds de jaren 80 en 90 hebben de fietsen geen compleet gesloten kettingkasten meer. Als je werkelijk nog zo'n fiets hebt zou ik toch eens gaan kijken voor wat anders.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja dat ook haelenaar, buiten dat, zon fiets koop je 2ehands voor een paar 10tjes, dus die 10tjes aan een fietsenmaker geven is helemaal achterlijk, tenzij het natuurlijk een fiets is met een emotionele band, maar in dat geval zeg ik inlijsten, en een andere kopen..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@gewooneengast, een fiets is ontworpen met een lengte ketting, en als een oude fiets al zo lang meegaat, zal de lengte van de ketting echt het probleem niet zien, vandaar dat ik er bij blijf, spannen is genoeg, de rest hoeft er niet af, op zn hoogst een beetje losser..
Afhankelijk van wat voor een type fiets moet je gauw rekenen rond de 20,-

Ik heb hier een paar linkjes met wat prijzen.
http://www.fietsrepareren.nl/prijslijst/
http://www.fietswacht.com/pagina6.html

http://www.fietspiraat.nl/pages/131514/PRIJSLIJST.html
Let wel, 1,- per minuut arbeidsloon.

Wellicht dat er iemand in jouw kennissenkring dat klusje voor je kan klaren.