De schakels van mijn fietsketting bewegen niet meer soepel, hoe kan ik dit verhelpen zonder de ketting eraf te halen?

Is er een goed spulletje voor of iets anders?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Fietsen
5.6K

Het beste antwoord

een flesje rijwiel olie halen bij de lokale fietsenboer of bouwmarkt en op de ketting druppelen doet wonderen.

Je kan meestal bij het achterwiel tandwiel wel bij de ketting. Zet je fiets ondersteboven en laat de olie op de ketting druppelen terwijl je de trappers rond draait. Zo krijgt de hele ketting wat olie.

Toegevoegd na 4 dagen:
even een tweede mening gezocht, bij een fietsenbouwer:

Smeren
De toonbank bij de fietsenmaker zakt door van de teflonsprays, siliconensprays, waxen, olies enz in kleine potjes met grote namen en prijzen. Denk aan een parfumeriezaak en je snapt dat hier een diepe psychologische behoefte achter schuil moet gaan.

De aan een kettingsmeermiddel te stellen eisen zijn:

* Voldoende smerende werking, ook bij hoge belasting
* waterbestendig
* corrosiewerend
* vuilafstotend.

Mijn indruk van veel was- en sprayachtige smeermiddelen is dat de ketting van buiten wel mooi schoon blijft, maar niet gesmeerd wordt. Veel wasachtige smeermiddelen hebben een hekel aan water en spoelen weg of vormen een dikke prut. In een cynische bui vraag ik me af of de tegenwoordig veel kortere levensduur van de ketting en tandwielen niet ook aan de moderne smeermiddelen ligt. Als ik fanatiek ben kook ik de ketting uit in kettingvet, en de rest van de tijd regeert de oliespuit, met motor- of kettingzaagolie. Op echte kettingolie is natuurlijk ook niks tegen. mits het niet de dun is. Olie spaarzaam op de rollen opbrengen, en het teveel met een lap weer afvegen (nb een stadsfietsketting moet je niet alleen op de rollen maar ook nog tussen de scharnierplaten smeren). Voor ATB's die in het zand ploeteren is een droog smeermiddel ook als het niet zo goed smeert beter als een kleverige olie waar vooral schurend zand mee wordt vastgehouden. Zoek dan wel iets uit dat tegen Nederlandse regen kan, Amerikaans spul is daar vaak niet op ingesteld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Deze gebruik ik voor de motorfiets...
Prima spul!

Profi Dry Lube is vetvrij en speciaal voor gesloten (O- en X-ring) kettingen ontwikkeld. Profi Dry Lube hecht zich aan de ketting en kan niet zoals een normale kettingspray er vanaf `geslingerd` worden. Velgen, tandwielen en swingarm blijven schoon. Daardoor bespaar je ook nog eens fors op schoonmaakmiddelen (velgenreiniger e.d.).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een spuitbusje met Teflon spray halen. dit kruipt direkt in de ketting waardoor deze meteen soepel is en hij is meteen gesmeerd ook
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In jouw geval zou ik eerst de ketting proberen 'los' te maken met kruipolie. Daarna zou ik hem behandelen met kettingvet wat in een spuitbus te koop is bij een rijwielhandelaar. Persoonlijk vind ik dit een tijdelijke oplossing en zou gaan voor een nieuwe ketting.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die ketting was ooit nieuw. Dus als ik de ketting vervang, is de kans groot dat hij uiteindelijk weer zo wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, de tand des tijds. Ooit was ik ook jong en zit nu verroest achter de geraniums ;-)
Maar om duidelijk te zijn ook een ketting roest in de tijd als je hem niet gebruikt. Alleen in de verpakking duurt het langer voordat oxidatie toeslaat. maar uh veel succes
gewoon je ketting schoon maken met een beetje diesel
met een oude tanden borstel
daar na in smeeren met een beetje olie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vaseline opsmeren en dan naar de fietsenmaker voor het echte spul.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is een apparaatje met borstels waar je je ketting doorheen kan laten lopen. In het apparaatje doe je kettingreinigingsvloeistof en dat is gewoon bij de fietsenwinkel te koop.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Grappig, heb jij hier ervaring mee?
Een tussenoplossing is de ketting van het voorblad te halen. Dan zit er een hoop speling in. Bij een derailleursysteem is dit erg eenvoudig. De onstane speling kan je gebruiken om de ketting door een bakje met wasbenzine te spoelen. Gewoon even flink heen en weer bewegen op de scharnierpunten. Of borstelen met een tandenborstel. En daarna de ketting weer invetten of olieën.
Maar is de ketting niet soepel meer vanwege roest of lange stilstand dan is eerst een badje met kruipolie aan te bevelen.
Een nieuwe ketting kost overigens bijna niks. En met een oude ketting fietsen is veel energieverlies. Dat kan je meten door een schroevedraaier (bijvoorbeeld) tussen de ketting en het voorblad te steken (aan de bovenkant). Komt het schalmpje dan echt los van de tanden dan is de ketting gewoon versleten en is het zonde van de moeite het schoon te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alle bovenstaande adviezen wat betreft smeren zijn prima. Maar eerst je ketting schoonmaken, voor je er iets op spuit. Schoonmaken kan eenvoudig met wasbenzine en een borstel.