Is een 26 inch fiets te klein voor mij?

Ik ben 1,68m lang en 19 jaar. Is een opoefiets met 26 inch banden en een framehoogte van 50-53 cm te klein voor mij? Ik weet dat ik officieel 28 inch zou moeten hebben, maar kan het wel 26 inch?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Fietsen
7.1K

Antwoorden (3)

Die inches zijn alleen de maat van de wielen. Voor de juiste maat fiets moet je kijken naar de framemaat.

Voor iemand van 1,68m moet je een fiets kopen met een framehoogte van 53/54 cm.

Een framehoogte van 50-53 cm kan dus wat aan de kleine kant zijn voor je. Eventueel zou je dat kunnen opvangen met een langere zadel- en stuurpen zodat je zadel en stuur wel op de goede hoogte kunnen.

De bandenmaat heeft wel wat invloed, hoe hoger de bandenmaat hoe groter het wiel is en hoe minder omwentelingen je hoeft te maken om de zelfde afstand te fietsen; met 26" moet je dus meer trappen dan met 28".

Daarnaast, als een fiets standaard 28" wielen heeft en je zet daar 26" in kan het zijn dat als je velgremmen (handremmen met blokjes op de velg) hebt en je plaatst daar 26"wielen in dat je remmen niet bij de velg komen en je niet veilig kunt remmen. Zelfde uitdaging kun je ook hebben met een dynamo (komt niet tegen de band) en slot (beugel komt niet tussen de spaken maar tegen het wiel). Uiteraard geldt dit niet als je fiets standaard wordt geleverd met 26" wielen.

Dus al met al, ja. Het kan (met eventueel wat aanpassingen). Maar beter kies je een fiets die in de juiste maat is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Voor een goede fietsframemaat meet je je binnenbeenlengte en dat vermenigvuldig je met 0,68
9 jaar geleden
Als ik jou was zou ik het niet doen. Ik ben 1.64 en heb zo'n 26 inch fiets, oma-model met achteruittrapremmen. Hij is eigenlijk net iets te klein voor mij en naar gelang op dat moment de trappers staan kan ik soms de bocht niet zo goed nemen. Jij bent groter dan ik dus zal je ook meer problemen hebben op zo'n kleine fiets.