Hoe draai ik het dynamo op me fiets naar het wiel?

Het klinkt misschien sukkelig, maar ik kan mijn dynamo op mijn achterwiel niet meer draaien naar het wiel, zodat de lampen gaan branden. Dit is de eerste keer dat ik een fiets met dynamo heb. Ik heb het al geprobeerd te draaien, maar het lukt me niet.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Fietsen
27.3K

Antwoorden (5)

Bij mijn fiets moet je het knopje indrukken, en dan de dynamo een stukje naar buiten trekken, en daarna kan hij naar het wiel toe. Probeer zoiets eens.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Welk knopje is dat Ritsvak?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Excuses Ritsuka
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik vrees dat msar niet weet hoe een gewone ouderwetse dynamo werkt....dan krijg je hem er inderdaad met geen mogelijkheid tegenaan. Het vlakje boven de witte lettertjes op deze foto :
http://hollandbikeshop.com/images/B7095.jpg
Ritsuka
9 jaar geleden
Niet echt een knopje, maar dat stukje waarmee hij aan het scharnier zit.
Ritsuka
9 jaar geleden
Bedankt voor het plaatje Marleen, dat zwarte dingetje inderdaad
Als je met de knop die er voor is je dynamo niet op het wiel kunt zetten moet je de dynamo of omhoog of omlaag bewegen als hij niet op het wiel zit en dan met de knop weer proberen hem op het wiel te zetten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Sommige dynamo’s hebben helemaal geen zichtbaar knopje of hendeltje. Daardoor is het dan nergens aan te zien wat je moet doen.
Bij die dynamo’s moet je het huis van de dynamo vastpakken en dan evenwijdig aan de dichtstbijzijnde spaak ongeveer een centimeter in de richting van de as van het wiel (de naaf) bewegen. Dat gaat tegen een veerdruk in, en je moet hem ook een beetje van de band vandaan houden.
In die wat lagere positie is de dynamo dan vrij in zijn beweging naar de band toe.

Als het met deze uitleg lukt, dan ben je klaar.
Anders moet je even verder lezen.

Toelichting:
Veel dynamo’s kantelen tegen de band aan, kantelen is dan een beetje te vergelijken met zoals een bovenlicht “kantelt”, en een betere vergelijking is: zoals een draaikiepraam kan kiepen. Zulke dynamo’s hebben meestal een duidelijk zichtbaar knopje of palletje dat je met je voet of je vinger kunt indrukken.

Maar sommige dynamo’s _kantelen_ niet tegen de band aan, maar ze _scharnieren_ er tegenaan, als een deur die open geduwd wordt. Ze kunnen dus rond een as bewegen die hier evenwijdig is aan het asje van het wieltje van de dynamo zelf. Als een draaikiepraam dat drááit.
En bij die dynamo’s is het soms helemaal nergens aan te zien hóe je hem moet ontgrendelen zodat hij tegen de band kan komen. Wel kun je hem soms een stukje van de band àf bewegen, maar niet er naar toe.
In veel gevallen moet je hem dan zijdelings iets van de band af trekken, en dan het hele huis naar de naaf van het fietswiel toe bewegen. Dus zeg maar schuiven evenwijdig aan de spaken van het wiel op die plek. In die lagere stand is de blokkering weg en kan hij wél met veerdruk tegen de band gaan drukken zodat het dynamorolletje tegen de band rust en kan meelopen om het licht te laten branden als je fietst.
Als je hem nu van de band wegtrekt, dan wordt hij vanzelf door een veertje terug omhoog gedrukt in de positie waarin hij weer geblokkeerd is. Dát gaat wel vanzelf goed. Waardoor je de volgende keer soms wéér na moet denken hoe het aanzetten ook al weer moest ...

Toegevoegd na 32 minuten:
Op deze afbeelding https://mediacru.sh/oVm_IG3DhKeZ zie je een voorbeeld van zo'n tegen de band aan scharnierende dynamo, waar je niet aan kunt zien hoe je hem op de band moet zetten.
Eraf halen gaat intuïtief wél goed!
9 jaar geleden
Ik leg het uit in stappen:
stap1: druk op de knop van het dynamo bovenop
stap2: duw hem naar je wiel toe
stap3: test je lamp tijdens het fietsen
Geeft hij licht? dan is het goed.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De enige die ik nog mis, Zo een heb ik, trek de dynamo naar achter en de veer brengt hem tegen de band. Los maken gewoon Ijwaarts trekken. Succes!