Mag je een kaars als voor en achterlicht fiets?

Ik heb een fiets uit 1934 die dat nog heeft. Kan ik hier een boete voor krijgen? (Lijkt mij niet je moet toch altijd verlichting op je fiets hebben en dat heb je dan toch).

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Fietsen
1.2K
Amadea
9 jaar geleden
De dynamo dateert van 1930 en toen werden de tot dan gebruikte olielampen weggedaan. Volgens mij klopt het niet dat jouw fiets uit 1934 is en kaarsverlichting zou hebben.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Amadea Precies, net als dat er 12 jaar na de introductie van blu-ray niemand meer dvd's kijkt... oh, wacht...
Amadea
9 jaar geleden
Kijk bijvoorbeeld op deze foto, gemaakt op 1 juli 1934: de fietsen hebben een dynamo: http://fast.mediamatic.nl/f/tqgr/image/587/45407-620-472.jpg
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
... waarmee je aantoont dat er fietsen met dynamo's waren in 1934... Leuke foto hoor, maar wat heeft dat te maken met een met kaarsen verlichte fietslamp uit 1934...?
Amadea
9 jaar geleden
Omdat ik vergeefs heb gezocht naar een foto van een fiets die door kaarsen verlicht wordt, en mijn conclusie is dat die dateren van vóór de uitvinding van de fotocamera.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is een beetje hetzelfde als een foto van een zwarte zwaan uit 1934 laten zien en de conclusie trekken dat er in 1934 geen witte zwanen in Nederland waren. Maar goed ik heb een boek gevonden, specifiek over vroege fietsverlichting.. Vierde linkje in de zoekresultaten van Google.
Ik zal het citaat (pagina 5) vast plaatsen: "The fourth and last revival of interest in candle-powered lighting was during the 1930s, when cheaper examples were again offered as a compromise in times of austerity, particularly in France, Denmark and Holland." https://books.google.nl/books?id=kC8Pveea1D0C&pg=PA21&lpg=PA21&dq=bicycle+candle+lamp&source=bl&ots=wsTuy1fpcp&sig=dwvkD3pKvqezz4ncCrd75CuYBB0&hl=nl&sa=X&ei=fLrKVPSpCJLKaInAgIgB&ved=0CEoQ6AEwCQ#v=onepage&q=bicycle%20candle%20lamp&f=false Als je dan iemand in twijfel trekt (waar ik sowieso al het nut niet van in zie, ongeacht of hij de waarheid spreekt of niet, maar goed), zorg er dan voor dat het klopt wat je beweert...
Castle
9 jaar geleden
+ Rabelais voor het doorzien van een drogreden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat mag weet ik niet . Maar bij mij staat een zeer oude vooroorlogse fiets met belasting penning en al ( zonder gaatje dus niet Vd bijstand ) :) en men zegt dat de verlichting op carbid werkte .
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Kapperkort
Die ben ik inderdaad ook tegen gekomen, dus dat zou heel goed kunnen. http://www.antiekefietsverlichting.nl/carbid.html Zou het niet een idee zijn om eens in de avond een parade te organiseren van allerlei fietsen met niet-elektrische verlichting?
Mocht het daar ooit toe komen; laat het me even weten.
Ik heb zelf niet de beschikking over zo'n fiets, maar het lijkt me een grandioos gezicht. :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Amadea, Mijn fiets komt echt 1934. Het is een fiets van het merk Fongers uit Groningen. Mijn vader heeft er altijd op gefietst en hij was van 1920.

Antwoorden (1)

Ja dat mag.

De eisen aan fietsverlichting staan in het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) en wel in artikel 35 en 35b. Daarin staat niet wat voor soort lichtbron of wat voor lichtsterkte nodig is. Er staat dat het licht niet mag knipperen maar over flakkeren staat er niets.

Wel moet achterlicht rood zijn en dienen de lichten steeds zichtbaar zijn voor achteropkomend en tegemoetkomend verkeer. Maar daar zullen de makers van jouw fiets vast ook al aan gedacht hebben.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Yup. Het lijkt me overigens een prachtig gezicht. :)