Is maisolie ook te gebruikenvoor een fietsketting te smeren?

Hallo

Op een dag had ik eens geen kettingsmeersel, toen had ik maisolie gebruikt om mijn ketting te smeren. Is dat nu eigenlijk erg en schadelijk voor de ketting?

Bedankt

8 jaar geleden
in: Fietsen
11.9K

Het beste antwoord

Zeker; elke soort olie zal een smerende werking hebben, als ze tenminste niet te dun is; van dieselolie hoef je weinig smerende werking te verwachten, maar slaolie, frituurvet, olijfolie en zonnebloemolie en ook maiskiemolie zullen je ketting goed smeren. Alleen het probleem is dat veel van dergelijke oliesoorten aan de lucht gaan uitharden, ze worden dus vaster en trekken dan vuil aan (er blijft stof op kleven).

daarom wordt een fietsketting het beste gesmeerd door de ketting in haar geheel in
een blik olie (kettingolie) te leggen, het blik goed te verwarmen; en dan als de olie goed warm/ heet is de ketting eruit te halen en te laten uitlekken boven het blik. daarna is de ketting optimaal gesmeerd. Maar heb je niets anders dan zal elke niet te dunne olie wel voldoen om de ketting althans tijdelijk soepel te maken. natuurlijk gaat het niet als de ketting al echt geroest is, dan moet eerst de roest verwijderd worden, als dat nog zin heeft.

Toegevoegd na 2 minuten:
En bij mijn weten is geen enkele soort olie (zowel plantaardige olie als dierlijk vet (reuzel) of minerale olie, inclusief dieselolie en zelfs benzine) schadelijk voor je ketting. Benzine en petroleumether worden wel gebruikt om resten oud vet van de ketting te verwijderen, voordat deze opnieuw wordt gesmeerd.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
een ketting hoor je niet met olie maar met vet te smeren.

Andere antwoorden (1)

Ja, dat is goed te gebruiken. Zelf heb ik het eens geprobeerd met zonnebloemolie. Minpuntje is dat minerale oliën niet lang blijven zitten en wegregenen of verdwijnen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik denk dat je bedoelt plantaardige olie? minerale oliën worden gewonnen uit aardolie.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja, dank je. Zoiets als de klok en de klepel.:-)