Mobiele telefoon bij bestuurders is toch verboden?

Ik las vanochtend een artikel in Metro Nieuws (zie link), waarin stond dat je op de fiets gewoon je telefoon mag gebruiken.
Maar fietsers zijn toch bestuurders van een voertuig, en het gebruiken van een mobiele telefoon als bestuurder is toch verboden?

(Als het niet zo is, dan mogen ze dit wat mij betreft wel snel invoeren, levensgevaarlijk!)

http://www.metronieuws.nl/nieuws/binnenland/2016/04/mobiel-op-de-fiets-het-zou-verboden-moeten-worden

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Fietsen
1.3K
ronron1212
7 jaar geleden
Fietsers mogen nog steeds gewoon bellen op de fiets raar maar waar.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik zie dagelijks fietsers met telefoon in de hand (bijna) verongelukken of ongelukken veroorzaken. Als autorijder wordt je bijna altijd verantwoordelijk gehouden als je een fietser aanrijdt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik woon vlakbij een middelbare school, daar wordt ook heel wat gebeld op de fiets inderdaad. Sowieso zie ik veel gevaarlijk gedrag, nog los van het telefoongebruik. Tegenwoordig verschuift het bellen heel erg naar appen en internetten, wat nóg gevaarlijker is: ik zie met enige regelmaat vooral meiden langsfietsen met twee handen en aan de telefoon en hun ogen op het scherm i.p.v. de weg. Levensgevaarlijk. En richting aangeven kun je dan niet, dus ze schieten overal doorheen zonder richting aan te geven of zelfs maar te kijken. Hoewel dat evengoed gebeurt zonder telefoon natuurlijk. Ik meen me te herinneren dat ik ooit ergens gevonden heb dat je met een elektrische rolstoel niet mag bellen, en op de fiets wel. Wat heel vreemd is, want een elro bedien je haast per definitie met één hand, is geen evenwichtsvoertuig en kan gebruik je ook binnenshuis of op de stoep. Ik zou dus niet terwijl ik naar buiten rijd in slentertempo iemand mogen bellen dat ik eraan kom tenzij ik eerst volledig stil ga staan, of even aan de kant mogen gaan voor iemand met een kinderwagen als ik stilstaand buiten aan het bellen ben, maar een fietser die met bijna 30 km per uur op een smalle en onoverzichtelijke 50-km weg rijdt, mag gewoon al fietsend bellen.
Reddie
7 jaar geleden
@bordeknor, Plus.
@Lies12, Plus.

Het beste antwoord

Er staat niet in de wet dat je geen mobiele telefoon mag gebruiken als bestuurder.

De exacte regel is:
Artikel 61a
Het is degene die een motorvoertuig, bromfiets, snorfiets of gehandicaptenvoertuig dat is uitgerust met een motor bestuurt verboden tijdens het rijden een mobiele telefoon vast te houden.

Hier staat de fietser dus niet genoemd.
Daarbij geldt deze regel niet voor bestuurders, maar voor hen die een genoemd voertuig bestuurt.
Dat is namelijk wat anders. Bijvoorbeeld bij een autorijles. De leerling is degene die het voertuig bestuurt, de instructeur is de bestuurder.
De leerling mag niet bellen, de instructeur wel. En dat terwijl hij bestuurder is.

Bron: http://wetten.overheid.nl/BWBR0004825/2014-03-20#HoofdstukII_Paragraaf30

Toegevoegd na 4 minuten:
Daarbij komt dat de fietser óók beboet kan worden.

Artikel 5 van de Wegenverkeerswet 1994:
Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.

Dus als een (bellende) fietser zich misdraagt kan hij een boete krijgen.

Zonder eerder genoemd artikel 61a van RVV 1990 kan de automobilist dus óók beboet worden voor het gebruik van de telefoon. Echter krijg je dan een discussie of het gebruik daadwerkelijk een gevaar veroorzaakt. Daarom is het bellen in de auto specifiek opgenomen.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Duidelijk