Zijn motorrijders niet verplicht motorkleding te dragen ?

Vanmorgen in de file kwam er weer een motorrijder tussendoor, in korte spijkerbroek en een hemdje aan. Ik begrijp dat motorkleding warm is met dit weer, maar als deze mijnheer onderuit gaat op het hete asfalt blijft er denk ik weinig van zijn armen/benen over.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Tja, verplicht is het niet. Zou het op zich wel een goede zaak vinden als ze dit verplicht stellen, ze hebben de helm tenslotte ook verplicht.
Ik ben zelf ook motorrijder, maar zal met dit weer als ik op de motor kruip dus echt niet met blote huid gaan rijden. Eén klein ongelukje en je hoeft je nooit meer te ontharen zal ik maar zeggen :)

Naast de kans op groter letsel bij een ongeluk, lijkt het me ook niet al te best voor de spieren, al die "kou" die je tijdens het rijden op je blote armen en benen krijgt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Motor kleding is inderdaad niet verplicht, dit is puur uit eigen veiligheid, daarintegen is een helm wel verplicht.
Het apparte is wel dat als je gaat afrijden en je hebt geen goeie schoenen aan dan ben je gezakt, dit heeft een vriend van mij al meegemaakt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is niet verplicht, maar wel aangeraden. Het is natuurlijk gewoon niet slim om zonder bescherming te gaan rijden.
Maar het is je eigen keus, we wonen in een vrij land. Waarschijnlijk gaan die mensen ervan uit dat er toch niets zal gebeuren, wat in 99% van de gevallen ook zo is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, da's niet verplicht. Wellicht in de toekomst wel - want een helm op de motor en een gordel in de auto zijn ook verplicht i.v.m. je eigen veiligheid.
Verder kan 't wel een motorrijder zijn die gewoon heel rustig/behoedzaam rijdt. Soms nemen mensen juist veel méér risico omdat ze weten dat er passieve veiligheid zoals airbags, helm of motorpak aanwezig zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uit de vraag maak ik op dat deze motorrijder op de snelweg reed. Dan heb je normaal gesproken een bepaalde minimum snelheid. Bij die snelheid (eigenlijk bij alle snelheden) geldt dat je zelf nog zo rustig en behoedzaam kunt rijden, maar dat je er niet van uit kunt gaan dat elke medeweggebruiker dat ook zal doen. Verder zijn er de onverwachte gebeurtenissen, zoals een hond die plots de weg overschiet.
Het mag dan niet verplicht zijn, maar als een verkeerssurveillancewagen je opmerkt, wordt je wel even van de weg gehaald voor een praatje over veiligheid. Dat heb ik tenminste al een paar keer live en bij Wegmisbruikers gezien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is niet verplicht maar uit eigen ervaring kan ik je zeggen dat het toch echt aan te raden is. Zonder motorpak zou ik nu geen vel meer op mn lijf hebben. En dit heeft er overigens niets mee te maken of je zelf veilig rijd, er zijn tenslotte altijd medeweggebruikers die niet veilg rijden of gewoon een foutje maken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik vind eigelijk dat je dat aan moet doen !je ziet veel mensen op de moter in een shirt en korte broek . ik snap niet dat auto.s aan allelij voorwaarde moet doen apk enz enz .en een moter niet .geen apk geen verplicht pak aan ! en dat als je onderuit gaat meer letsel heb als in de auto ..er zijn moteren die ruim 300 km rijden ..doet pijn hoor als je op je snoet gaat
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is niet verplicht, en hoewel im weet dat het ook niet verstandig is, wint mijn gevoel het ook wel eens van het verstand en stap ik met een shirt en/of korte broek op de motor ondanks dat ik echt wel de gevolgen weet als het fout gaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze zijn het niet verplicht , maar het is wel aan te raden
Ingeval m'n een ongeval krijgt,zijn de letsels niet zo groot