kan ik motorrijexamen doen zonder rijschool?

Ik ga over een tijdje lessen voor mijn A2.
Dit ga ik gewoon doen bij een rijschool, en zo ook de examens.
Maar als ik dan 22 ben, kan ik op voor mijn A. Dit is alleen verkeersdeelneming, dit heb ik de 2 jaar ervoor kunnen oefenen, dus dat zal zonder lessen zeker moeten lukken!
Ik kan mijn motor verzekeren als les-motor, zonder instructeur te zijn, want je kunt namelijk lessen op je eigen motor.
Nu heeft mijn vader ook een motorrijbewijs, en zodoende een motor van boven de 35kw.
Als ik deze verzeker als les-motor voor de dag van het examen en er een L-bordje op plak, heb ik volgens de wet een les-motor.
Maar kan ik als persoon een examen aanvragen?
Bij het CBR kun je een examenaanvragen voor (pin me er niet op vast, maar het is zeker iets in die richting) €48,-.
Bij een rijschool betaal je al gauw €250,-, pure afzetting in mijn ogen. De instructeur zit in de meeste gevallen ook nog niets te doen!
Ja, je betaald voor het gebruik van de motor, maar kom op zeg!

Dus mijn vraag, kan ik een rij-examen aanvragen zonder dat er een rijschool bij betrokken is, maar als ik wel een les-motor heb?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De leeftijd voor het A-rijbewijs is 24.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ja, als jehem in een keer haalt.
als je A2 hebt gehaald, moet je deze 2 jaar hebben, OF 24 jaar oud zijn, welke het eerst komt.
Dit weet ik heel zeker, aangezien ik dit bij het cbr heb nagevraagd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je hebt gelijk, met 2 jaar rijbewijs A2 en tenminste 22 jaar mag het ook. (http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rijbewijs/motorrijbewijs-rijbewijs-a1-a2-a) Blijft wel het punt staan dat je niet zelfstandig op een motor mag rijden waarvoor je geen rijbewijs hebt. Dus als je een L op die motor schroeft dan moet je wel begeleid worden door een gekwalificeerde instructeur. Tenzij je natuurlijk de motor op een aanhanger van en naar het examen brengt. En voor zover ik het kan zien bij het CBR moet een rijschool het examen aanvragen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De communicatie zal dan ook door jou geregeld moeten worden, het is wel de bedoeling dat jij de examinator hoort zodat je weet waar je naar toe moet.

Antwoorden (1)

Nee. De rijscholen hebben toegang tot het reserveringssysteem van het CBR dus je moet altijd via een rijschool het praktijkexamen aanvragen. Zij zijn ook op de hoogte van de eisen waaraan de motor moet voldoen.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Daarnaast, als je rijdt met een motor met een L-bord en je hebt zelf geen rijbewijs A dan moet er altijd een rijschool met je meerijden om je te begeleiden. Als je zelf een L op je motor schroeft en zo naar het CBR rijdt dan ben je dus strafbaar.