Wat is het maximale gewicht voor motor met rijbewijs A1?

Op meerdere site's staat er dat je motor een maximale vermogen van 11kw/15pk mag hebben en dat het vermogen/gewichtsverhouding maximum 0,1 kW / kg mag zijn voor een A1 rijbewijs. Betekent dit dan dat de brommer een gewicht maar mag hebben van 110kg? En als dit het geval is bedoelen ze dan het gewicht wanneer de motor volgetankt is of niet?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.9K

Antwoorden (2)

Dit zou inderdaad betekenen dat de brommer 110 kg. mag wegen. Het gewicht wordt bepaald met een half volle tank.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Die halve tank was vroeger.
De RDW gaat tegenwoordig uit van het ledig gewicht voor deze bepaling.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Minimaal 110kg moet wegen meer mag dus.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Linden015, vermogen/gewichtsverhouding maximum 0,1 kW / kg
Maximaal 110kg dus.
Het betekent dat de motor minimaal 110 Kg moet wegen.
Je kunt natuurlijk voor een iets zwaardere kiezen, maar je begrijpt dat het niet erg lekker zal rijden.
Vergelijk maar eens met een "normale" sportmotor waar je al 200 Pk bij 200 kilo tegenkomt :-)