Kan ik een 10.9 schroef vervangen door een 8.8 schroef?

Voor mijn motorfiets heb ik iets besteld (RAM mount base hole m8 screw) waarmee ik een mobieltje, camera of GPS kan bevestigen, hiervoor moet ik een schroef die in m'n stuur zit eruit halen en vervangen met een bijgeleverde schroef. Op de schroeven in mn stuur staat het getal 10.9, op de bijgeleverde schroeven die ik besteld heb staat 8.8. Nu heb ik totaal geen verstand hiervan dus kan iemand mij precies uitleggen wat het verschil is en de mogelijke nadelige gevolgen als ik deze vervang, als dit uberhaupt kan? Bij voorbaat dank. (Foto bijgevoegd van mijn Kawasaki er6f stuur, één van de 4 schroeven moet worden vervangen door een 8.8 schroef)

Toegevoegd na 5 uur:
[Imgur](http://i.imgur.com/7EJMbBy.jpg)

Toegevoegd na 5 uur:
http://imgur.com/7EJMbBy

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
4.9K

Antwoorden (3)

Een 10.9 bout heeft een grotere treksterkte als een 8.8 bout.
Je zou moeten navragen met welk moment de bout aangedraaid moet worden om er zeker van te zijn dat je de 8.8 bout mag/kan gebruiken. Doorgaans kan het geen kwaad, maar omdat het een onderdeel van je stuurinrichting is, kun je beter op safe spelen.
8 jaar geleden
Vitale onderdelen zijn sowieso kritisch en berekend. De trekkracht van 10.9 is er dan ook niet voor niets. Een 8.8 bout is zachter en zal kunnen scheuren. Ik zou geen risico nemen, het betreft hier immers je stuurinrichting. Een 10.9 boutje kost je mogelijk 1 euro, een ongeval...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Inbusbouten hebben over het algemeen een grotere treksterkte omdat er veel stres op de kop komt bij het aandraaien, voor je stuur is 8.8 een normale treksterkte het aluminium zal eerder begeven.