Hoe kun je op een NS station een poortje openen met een E-ticket?

Er komt een tijd dat al de poortjes gesloten zijn. Dan zal je toch ook met een E-ticket een incheck poortje moeten kunnen openen. Als je een E-ticket download staat daar een gebruiksaanwijzing op. Hoe je het poortje zou kunnen openen, maar niet alle NS stations hebben poortjes voor E-ticket gebruikers met een E-ticket logo er op. Of blijft er in de toekomst altijd een poortje open, zodat je dat probleem kunt omzeilen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.1K

Het beste antwoord

Tot het moment dat minstens één poortje is voorzien van het 'scan ticket'-symbool zul je een servicemedewerker moeten raadplegen of op de i-knop op de informatiezuil moeten drukken.

Nergens heb ik gelezen dat men voor 'e-ticket gebruikers' één poort 'standaard' open houdt of alle poorten open houdt totdat ze een scanmogelijkheid hebben.
Computoon
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In Hoofddorp is geen poortje met het "scan ticket" logo. En een service medewerker is daar ook niet aanwezig. Dan blijft alleen dan de informatie zuil over.
ronron1212
9 jaar geleden
leest toch de barcode
Bordensteker
9 jaar geleden
@ ronron1212:
Nee. Zo simpel ligt het niet.
Vraagsteller noemde het probleem al expliciet: “niet alle NS stations hebben poortjes voor E-ticket gebruikers met een E-ticket logo er op”. Het is de bedoeling om in elke rij met poortjes minstens één poortje van een scanner te voorzien die de “vierkante barcode” op een E-ticket kan lezen. Dat is minimaal het brede poortje, en de poortjes met barcodelezers worden gemarkeerd met het “scan ticket”symbool.
Maar NS ís nog niet zo ver.
Bij (binnenkort) gesloten poortjes kan het daardoor zijn dat u een servicemedewerker aan moet klampen, of dat u in het uiterste geval d.m.v. de servicezuil hulp moet vragen. Dat is waar Computoon (en evele) het over hebben. Bron: OVCP Informatieboekje van NS Reizigers, juni 2014, pagina 19. Ik heb ergens vandaan een scan van een papieren versie van dat boekje. En het staat nu op de site van NS helaas niet meer bij de folders die de klant kan downloaden. Mijn vermoeden is dat ze het daadwerkelijk sluiten van poortjes op een bepaald station wel zullen uitstellen tot daar de poortjes met scanner geplaatst en in gebruik genomen zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bordensteker,
Bedankt voor deze informatie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt

Andere antwoorden (1)

Er is altijd minimaal 1 poortje waarmee je met een e-ticket kunt inchecken. Als er geen poortjes zijn hoef je niet in te checken, aangezien het e-ticket altijd een datum bevat. De conducteur kan dit dus controleren. Het poortje waarmee je met het e-ticket kunt inchecken ziet er zo uit: (afbeelding)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Antoni
7 jaar geleden
De afbeelding bij je antwoord ontbreekt. Misschien is het het handigst er een link naartoe bij je antwoord te plaatsen.
Bordensteker
7 jaar geleden
U (in dit geval: “A”) vraagt, wij draaien: http://radar.avrotros.nl/fileadmin/news_import/ns_poortjes_ov_chipkaart_ANP_312.jpg
Hier ziet u de twee soorten poortjes naast elkaar. Het linker poortmechaniek op de foto (de poort_ sensor_ zou je kunnen zeggen) is van het bredere poortje dat de barcodescanner voor een E-ticket heeft, herkenbaar aan het ronde raampje, terwijl het rechter poortmechaniek alleen een ‘swipe’-sensor heeft waar je een OV-Chipkaart even tegenaan moet houden. Let wel: het bij de barcodescanner horende bredere poortje is op deze foto zelf links gedeeltelijk buiten beeld! En hier het verlichte raampje met daaronder het magische oog van de barcodescanner van dichtbij:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/9e/Combinatie_OVC_barcode_lezer.jpg/220px-Combinatie_OVC_barcode_lezer.jpg
Antoni
7 jaar geleden
Dank je wel, @Bordensteker!