Hoe is de drukte van taxi's verdeeld over de dag?

Op sommige momenten van de dag is er veel vraag naar taxi's, op andere momenten juist weinig.

Hoe is het aantal (of het percentage) taxi's dat een betaalde rit maakt verdeeld over de dag? Neem een grotere West-Europese stad als maatstaf (Amsterdam, Amersfoort, Lyon, Torino, Barcelona, enzovoort).

Toegevoegd na 3 minuten:

Wat ik bedoel is iets in de volgende trant:
--   Van 07:00 tot 09:00 is er een piek vanwege zakenmensen die naar een afspraak gaan.
--   Daarna is het erg rustig, met een dieptepunt rond uu:mm.
--   Vanaf 16:00 tot 18:00 opnieuw een piek van zakenmensen.
--   Van 19:00 tot 23:00 een kleiner piekje van mensen die een stad bezoeken of die met de taxi van of naar een restaurant gaan.
--   Daarna opnieuw heel weinig te doen.
--   Rond 02:00 weer een piek van dronken uitgaanspubliek dat de laatste trein heeft gemist of dat liever met de taxi naar huis gaat en de auto later wel weer ophaalt.

Ik zuig het bovenstaande uit mijn duim - maar dit is wel zo ongeveer waar ik naar op zoek ben.

Misschien bestaat er wel een grafiekje van het percentage taxi's dat een betaalde rit maakt, uitgezet gedurende een etmaal.

Oh ja, het kan natuurlijk ook nog verschillen tussen werkdagen en weekeinden.

Cryofiel
8 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Kun je nog het best informeren bij (grote) taxibedrijven, die zullen die cijfers wel hebben, maar vraag me af of er een gezamenlijk overzicht is van de taxibedrijven.

Het beste antwoord

Hoi Cryofiel,

De grootste drukte in taxi' s is (op werkdagen!) inderdaad rond de spitsuren maar met een wat grotere spreiding: van 08.00-10.00 en van 16.00 - 20.00. Laat op de avond en in de nacht zijn er weliswaar weinig alternatieven, maar dan is ook de vraag beduidend kleiner. In het weekeind is de vraag naar taxi' s vooral gedurende de hele avond groter dan overdag en dat geldt zowel zaterdag als zondag. Dan ligt de piek van 16.00 - 24.00, nogal gespreid omdat er zowel theaterpubliek, cafegangers, zeelui die uit willen etc. zijn te vervoeren. Mijn neef Henri is taxichauffeur in Rotterdam geweest en wist daar het een en ander over te vertellen.
Een flink deel van taxiritten was vroeger het vervoer van chronische patienten voor behandeling naar veraf gelegen ziekenhuizen maar daarin is nogal de klad gekomen. Die ritten waren goed verdeeld over de hele dag; door het min of meer wegvallen ervan zijn de piek effecten toegenomen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik denk niet dat klopt, veel taxibedrijven hebben contracten met gemeenten, waarvoor zij schoolkinderen, ouderen en gehandicapten vervoeren, maar ook met Valys, ook voor deze doelgroep. Ook het ziekenvervoer is niet helemaal uit de basisverzekering en wordt grotendeels overgenomen door de gemeenten en hierdoor blijft dit een grote groep klanten voor de taxibranche. In Nederland is het met deze ritten overdag nog hectisch voor de chauffeurs.