Als je na een lange reis vergeet uit te checken maar de terugreis wel incheckt wat zijn dan de gevolgen?

Stel je reist van Groningen via Utrecht naar Maastricht. Prijs 40 euro. Je checkt netjes in Groningen in, dus wordt er 20 euro afgeschreven en je beginsaldo bedroeg ook 20 euro. Je komt aan in maastricht en vergeet uit te checken.
Op de terugreis laadt je je kaart weer op met 20 euro. Stapt in, en reist terug naar Groningen en vergeet weer uit te checken.

Wat zijn de gevolgen? Normaal zou je denken dat je 40 euro bespaart hebben. Terwijl de NS denkt dat ze geld hebben gekregen omdat weer eens iemand is vergeten uit te checken (ten minste dat was toch hun laatste conclusie dat ze nog miljoenen over hadden van vergeten uitchecks)

Is dat zo, en kan de conducteur zien dat je niet hebt uitgecheckt de volgende dag of de dag zelf nog?

8 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In ieder geval is de kans vrij groot dat je op de lange terugweg gecontroleerd wordt.

Het beste antwoord

Dan reis je zwart en riskeer je een boete. Als iemand met een incheck van het instapstation in de richting reist van datzelfde instapstation (in een "verkeerde reisrichting" dus) voldoe je niet aan de regels van NS. De conducteur kan dit zien.
Computoon
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+2

Andere antwoorden (2)

Als jij in Maastricht vergeet uit te checken zal je zien dat, als je voor de terugreis wilt inchecken, het apparaat dat zal registreren als uitchecken. Inchecken kan je daarna zo gauw niet meer want als je dat probeert geeft het apparaat aan dat je al uitgecheckt bent. Check dus maar gewoon uit bij je aankomst en weer in als je teruggaat. Bespaart je een hoop trammelant met de conducteur.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wanneer je probeert uit te checken met een hoger reissaldo dan wat op je kaart staat kan je dus niet uitchecken. Het paaltje of poort geeft dan aan dat uitchecken niet mogelijk is. Je zal dus het saldo op je kaart dus moeten verhogen om wel te kunnen uitchecken.