Moet ik de markering op de weg lezen als lijn bus of bus lijn?

Als je van boven naar beneden leest staat er 'lijn bus', want wat er overheen rijdt is ook een lijnbus. Maar als je het eerst leesbare woord als eerst leest staat er 'bus lijn', want de weg is bestemd als buslijn.
Dus wat is het juiste antwoord?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
7K

Antwoorden (3)

Lijn bus
Dus een bus met een vaste route (bba, Connexion en consorten )
Bus lijn zou toegankelijk zijn voor elke touringcar
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
bba??
ronron1212
8 jaar geleden
•Breda: BBA (stads- en streekbus)
Amadea
8 jaar geleden
De vraag gaat niet over de naam van de bus, maar over de markering op de weg.
Het is een busstrook: het deel van de rijbaan dat door een doorgetrokken of een onderbroken streep is afgescheiden en waarin het woord BUS of LIJNBUS is geschreven.Een busstrook met het woord LIJNBUS is alleen bestemd voor bestuurders van lijnbussen. Staat het woord BUS er, dan mogen lijnbussen en autobussen er rijden.

Wat jij op de weg ziet staan is dus LIJNBUS.
[Behalve één markering op de A10-snelweg bij Amstelveen. Daar heeft men de twee klinkers verwisseld en staat er per abuis LUNBIJS].
Amadea
8 jaar geleden
In Nederland leest men van links naar rechts en van boven naar beneden. Dus je begin te lezen bij het bovenste woord.
Dus
LIJN
BUS

dien je te lezen als lijn bus.

Dit nog afgezien van het feit wat in de wet staat deze kent de woorden bus en lijn bus.

Het is een strook voor een lijn bus of bus.