Is een OV chipkaart na saldo opladen direct te gebruiken?

Is een anonieme OV chipkaart na aankoop en na het saldo erop zetten direct te gebruiken? Of dient deze naast het saldo opladen nog op een andere manier geactiveerd te worden?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Antwoorden (2)

Als je er saldo oplaadt, is het meteen te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Voor reizen met NS moet je 'm eerst eenmalig activeren. Voor andere OV is hij direct te gebruiken.

Toegevoegd na 1 minuut:
"De eerste keer reizen

Als u voor de eerste keer met uw OV-chipkaart bij NS reist, dan moet u deze eenmalig activeren. Activeren gaat automatisch door bij een NS-kaartautomaat saldo op uw OV-chipkaart te laden (standaard 2e klas). Ook als er al voldoende saldo op uw kaart staat, moet u uw OV-chipkaart activeren voor het eerste gebruik. Bij de NS-kaartautomaat legt u de kaart op het OV-chipkaartlogo rechtsonder. Volg de aanwijzingen op het scherm. Zo is uw kaart geactiveerd en kunt u met de trein reizen door in en uit te checken."
Computoon