Nee, dan wordt er geen BTW berekend.

RDW is een rijksdienst, en de dienstverlening van het RDW betreft o.a. documentenvoorziening en gegevensvertrekking in de zgn. "overheidssfeer".

Zo betaal je ook geen BTW op verkeersboetes, of je hondenbelasting, en ook niet als je je rijbewijs bij de gemeente wilt verlengen.

Voor wat betreft de parkeergelden die een gemeente heft (ook overheidssfeer), ligt het iets ingewikkelder. Dat is altijd BTW-vrij geweest, maar door een wetswijziging zouden parkeergarages (in eigendom van de gemeente) wel BTW moeten gaan betalen, en voor de parkeergelden op de openbare weg niet. Als ik het goed heb begrepen, dan is de rechter daar nog steeds druk mee bezig. ;-)

Ik heb wat zitten lezen op de site van het RDW, en bij bepaalde tarieven, staat er expliciet BTW bij. Zoals het gebruik (huur) van de testbaan in Lelystad. Waarschijnlijk gaat men er vanuit dat het verhuur van een testbaan, een bedrijfsmatige bezigheid is, anders dan het verstrekken van documenten door de (semi-)overheid aan burgers. Dat laatste is bepaald geen commerciele activiteit, en alleen maar een serviceverlening van de overheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Annswers
12 jaar geleden
dank je wel