Hoe voorkomt men bij een sluis dat niet beide dammen open gaan?

Het principe van een sluis is wel duidelijk. maar als de sluiswachter 1 dam niet helemaal dicht zet en de ander al open zet, heb je een gigantisch probleem, lijkt mij.
Hoe voorkomt men dat dit niet fout gaat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Vervoer
2.7K

Het beste antwoord

Dit is beveiligd door middel van eindschakelaars.

Toegevoegd na 16 minuten:
Beveiligingen en voorwaarden in besturing van machines en industrie gebeurt met PLC kasten. Tegenwoordig kunnen dat "kleine" computers zijn, maar het principe van het regelen blijft hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Maarreh, sluizen bestaan al heel lang. Lang voordat er elektronika bestond.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat klopt, voor printplaten uitvinding ging het (regelen) met elektriciteit(draden), pneumatiek en/of hydraulische circuits met ouderwetse schakelaars. 20 jaar terug waren PLC kasten net zo groot als computers in de begin tijd. Veel circuits zijn nog steeds een samenhang tussen diverse elektrische, pneumatische en hydraulische systemen. Controller van de c in plc moet eigenlijk ook als regelaar vertaald worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://www.breedveld-weaver.nl/pdfdocs/b-en-w/hydkomp-kat/b-en-w_hydkomp-kat_deel3.pdf Met de componenten vindbaar in de link kan je van alles hydraulisch uitvoeren zonder maar een sprankje hulp van eclectische tijd;-)

Andere antwoorden (3)

Door dit te laten regelen door iemand die betrouwbaar is.
En 2: Er zal vast een electronisch systeem zijn die "ziet" dat de andere kant nog open staat. Daardoor is het dan niet mogelijk om ze beide open te zetten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Maarreh, sluizen bestaan al heel lang. Lang voordat er elektronika bestond.
Volgens mij heeft dat met de bouw te maken.

Ik heb in de vakantie gezien dat de sluisdeuren aan de kant die dichtgaat ook niet helemaal dicht zijn als de sluisdeuren aan de andere kant open gaan.

De sluisdeuren staan schuin naar binnen. Ze worden door de kracht van het water strak tegen elkaar gedrukt.

Toegevoegd na 6 minuten:
NB. Ik snap wel dat er ook electronica bij komt kijken bij het regelen van de sluisdeuren, maar schuingeplaatste sluisdeuren kunnen dit ook mechanisch voorkomen. Zo werd de kracht van het water vroeger gebruikt, zie de link over de bonapartesluis.

Bij (modernere) rechte sluisdeuren is dit natuurlijk niet het geval en kan e.e.a. ook electromechanisch worden geregeld.

Toegevoegd na 14 minuten:
Ah, het heeft ook een naam: puntdeuren. Zie link.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze puntdeur staat met de punt naar het lage water?!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is in de afbeelding niet goed te zien. Als het zo is, dan maakt het geen gebruik van de waterdruk. Dat is ook een oude methode.
Som zit al heel erg dicht bij het goede antwoord.

Sluizen worden gebouwd met puntdeuren. De punt wijst in de richting van het hoge water.

Stel dat de sluis vol is. Dat betekent dat het waterniveau /in/ de sluis gelijk is aan het waterniveau aan de hoge kant buiten de sluis.

De deuren aan de hoge kant kun je dan wel openen, want bij die deuren is het waterniveau aan beide kanten gelijk.

De deuren aan de lage kant kun je niet openen. Aan de binnenkant van die sluisdeuren staat het water namelijk hoger dan aan de buitenkant, waardoor de sluisdeuren met zo'n grote (water)kracht worden dichtgedrukt, dat openen onmogelijk is.

Doe je dan de deuren aan de hoge kant dicht, en laat je het water zakken, dan kunnen daarna de deuren aan de hoge kant niet meer open. Als het water gezakt is, staat bij die deuren namelijk het water aan de buitenkant veel hoger dan aan de binnenkant, waardoor die deuren stevig worden dichtgedrukt.

De deuren aan de lage kant kunnen nu wel open. Daar is het waterniveau nu aan beide kanten gelijk, zodat er geen netto waterdruk op de deuren staat.

Op die manier heb je geen ingewikkelde regelingen nodig die kapot kunnen gaan. De simpele fysica van het water, gecombineerd met de gepunte bouwwijze van de deuren, zorgt voor de benodigde veiligheid. En dat op een uiterst betrouwbare manier.
Cryofiel
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad, maar dit geldt alleen voor de ouderwetse puntdeuren. Rechte deuren en hefdeuren moeten anders worden geregeld, electronisch.
Cryofiel
14 jaar geleden
Klopt.