Rijden zonder rijbewijs, wat zijn de gevolgen?

Ik ben dus gister gepakt met het rijden zonder rijbewijs, een vriend van me reed in de auto van mij vader en ik zat achterin toen we werden aangehouden, ik wil graag weten wat de gevolgen zijn voor mij omdat ik ook geen rijbewijs heb ik ben 16 jaar de bestuurder is ook 16, krijg ik hiervoor een proces verbaal of alleen een boete?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vervoer
4.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wist je vader dat jullie zijn auto mee hadden?
Zo ja, dikke pech voor je vader, krijgt hij ook een boete.
Zo nee, dikke pech voor je vriend, want dan is ie ook nog eens aan het joyriden. Diefstal van auto enz... Jouw vader kan dan zelfs nog aangifte doen...

Antwoorden (6)

Voor jou niets. Die vriend van je reed en zal dus een boete krijgen.

Jij hebt niets strafbaars gedaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je krijgt een boete van rond de 300,- plus procesverbaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee dat geld alleen voor de bestuurder die zonder rijbewijs rijdt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lees de vraag dan goed en wijzig je antwoord.
De gevolgen hadden in het geval van een ongeluk heel ernstig kunnen zijn.
Omdat geen van jullie beiden een rijbewijs heeft, zal ook geen van beide zijn verzekering kunnen aanspreken.

Aangezien jij achterin zat en niet de bestuurder was, zul jij niet direct problemen krijgen, je vriend zal wel een flinke boete krijgen. Deze zal minimaal 70 Euro bedragen voor het niet kunnen tonen van een rijbewijs.

Maar nogmaals, ik wil erop aandringen dat jullie deze stunt niet nogmaals gaan herhalen.
Stel je veroorzaakt een ongeluk en er is een ander voertuig bij betrokken. Stel die bestuurder overlijdt of raakt arbeidsongeschikt... je verzekering dekt dit niet...

Gewoon nooit doen, nooit!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
als je geen rijbewijs hebt, dan kun je hem natuurlijk ook niet tonen. wetgever heeft daarom bepaalt, dat er geen boete mag worden geschreven voor het niet tonen van het rijbewijs. wel logisch eigenlijk. de bestuurder krijgt echter wel een boete voor het besturen van een motorvoertuig, zonder in het bezit te zijn van het vereiste rijbewijs. bedrag bepaalt de OvJ. richtlijn is dat bij eerste overtreding bedrag ca 200 euro is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hmmm... In dit specifieke geval krijg je geen boete voor het niet tonen van een rijbewijs?
Voor andere gevallen wel, zie de boetebase van het OM.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is het ook niet zo dat je een bepaalde tijd niet meer mag afrijden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Plus voor C4th: denk na wat je aan het doen bent: als je een ongeluk veroorzaakt ben je niet verzekerd, daar heb je de rest van je leven "plezier"van: niemand zal medelijden met je hebben.
Als je een beetje pech hebt, krijg je een boete en misschien wel een taakstraf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom? Kan nergens vinden dat de vraagsteller een overtreding heeft begaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij omdat hij wist dat de andere jongen geen rijbewijs heeft, hij had kunnen ingrijpen om niet te gaan rijden. Medeplichtig?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zover strekt medeplichtigheid niet.
Er kan jou medeplegen van joyrijden ten laste gelegd worden, ook al heb je zelf de auto niet bestuurd. zie de link hieronder voor jurisprudentie.

je vriend kan joyriden en het rijden zonder rijbewijs ten laste gelegd worden.

De politie maakt proces verbaal op, de officier van justitie bepaalt vervolgens de hoogte van de boete.

In het geval dat je vader wist, dat jullie in de auto gingen rijden, dan is er geen sprake meer van joyriden. je vader is dan echter wel strafbaar, omdat hij iemand zonder rijbewijs in zijn auto heeft laten rijden.
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
ter aanvulling op het hiervoor genoemde antwoord.
na 3 x te worden gepakt met rijden zonder rijbewijs mag je de aankomende 5 jaar geen rijbewijs halen.
jullie zijn pas 16 dus als je het voor je 18de vaker doet kan je tot je 23ste helemaal geen auto meer rijden.
daarnaast zijn dit soort stunts niet verstandig als je iemand had aangereden hadden jullie of jullie ouders daar hun leven lang voor moeten betalen.
daarnaast zijn jullie niet allebei strafbaar maar omdat jullie het samen deden is het ook wel zo eerlijk samen de kosten te delen. die vriend kon zonder jou namelijk niet in de auto van jou vader rijden

Toegevoegd na 1 minuut:
misschien krijgt die vriend nu door jou schuld een strafblad waar die lang aan vast zit.